For meget tryk på? Livsstilsændringer kan sænke dit blodtryk

Af Lisa Christiansen

Foto: Shutterstock

Forhøjet blodtryk giver sjældent symptomer, og det er problematisk. (Be)handling er nemlig afgørende, for et højt blodtryk øger risikoen for blodprop i hjerte og hjerne. Medicin hjælper, men du kan også selv gøre meget for at normalisere dit blodtryk

Op imod hver tredje voksne dansker har forhøjet blodtryk. En tredjedel af dem ved det ikke selv, mens en anden tredjedel ikke får den rette behandling af lidelsen.

Forhøjet blodtryk, også kaldet hypertension, betyder at trykket i pulsårerne er højere end normalt, og det belaster dit hjerte, kredsløb og blodårer. Det er meget vigtigt at få behandlet et forhøjet blodtryk, da det øger risikoen for blandt andet slagtilfælde og blodprop i hjertet.

Enkelte kan opleve symptomer som hovedpine, synsforstyrrelser, hjertebanken og åndenød, men langt de fleste mærker ikke noget til det forhøjede blodtryk før der er opstået varige skader. Derfor er det vigtigt for os alle at få tjekket vores blodtryk regelmæssigt, og særligt vigtigt hvis man er i øget risiko, fx hvis man er overvægtig, har diabetes, en uhensigtsmæssig livsstil, eller hvis der er forhøjet blodtryk i nærmeste familie.

Det er ofte nødvendigt at få medicin for at sænke blodtrykket, men der er heldigvis også meget du selv kan gøre for at sænke blodtrykket.

Har du hørt om KRAM?

Måske har du allerede hørt om KRAMfaktorerne:
K – Kost
R – Rygning
A – Alkohol
M – Motion

Kram-faktorerne har stor betydning for vores sundhed, og de er rigtig gode at være obs på hvis du har for højt blodtryk. Livsstilen spiller nemlig en stor rolle når det gælder blodtryk, og selvom livsstilsomlægning er svært, skal man huske at belønningen ikke kun er udsigten til et forventeligt længere liv, men også at man kan hindre forringet livskvalitet.

Kost

Det er ikke altid de sundhedsmæssige egenskaber der er det første vi tænker på, når vi skal vælge hvad vi skal have at spise. Men ser vi på vores sundhed, bør følgende overvejelse fylde noget mere når vi vælger mad: Hvad har min krop brug for? Har du forhøjet blodtryk, er det spørgsmål rigtig godt at stille dig selv når du skal ud og handle. Dit blodtryk bliver nemlig påvirket af den mad du spiser, ligesom din vægt og din energi også påvirkes af din kost.

Helt simpelt er der nogle fødevarer som du bør skære ned på, og andre du skal øge, hvis du gerne vil spise dig til et bedre blodtryk

Du kan bruge tabellen som en meget enkel og overskuelig rettesnor for en hjertevenlig kost. Ideelt kan du bruge tabellen når du er ude og handle, eller når du er sulten – også selvom det er svært. Tag et lille skridt ad gangen, og få implementeret de gode måltidsvaner i hverdagen. Så er der bedre plads til at få noget af det du skal begrænse, når du fx er til fest, eller ikke selv er den der står for maden.

Rygning

Når du ryger, stiger dit blodtryk, fordi blodkarrene trækker sig sammen. På sigt fører det til et konstant højere blodtryk. Stopper du med at ryge, vil dit blodtryk falde – og dermed også risikoen for slagtilfælde.

Alkohol

Alkohol kan øge blodtrykket. Sundhedsstyrelsen anbefaler at du ikke drikker mere end 10 genstande om ugen og aldrig over 4 genstande ved samme lejlighed.

Motion

Regelmæssig motion giver en kæmpe gevinst for din sundhed – blandt andet hjælper motion med at sænke dit blodtryk. Og det gode er at alle former for motion er gavnlige for dit blodtryk. Jo mere intens og hård træning du dyrker, jo større effekt kan du forvente på dit blodtryk, men let til moderat motion har også vist sig at være tilstrækkeligt til at opnå en gavnlig effekt. Derfor er det en god idé med daglig motion, og med variation i din træning, så du fx går eller cykler en tur den ene dag og fx styrketræner eller spiller padel på andre dage. Flet gerne motionen ind i hverdagen ved fx at gå eller cykle til arbejde eller starte dagen ud med en gåtur, yoga eller andet der giver bevægelse til kroppen. Vælg helst motionsformer som gør dig glad, og som du synes er sjovt – det gør det lettere at komme afsted.


HUSK VARIATION

Sørg for ikke at have meget fokus på enkelte fødevarer, men se på din kost som en helhed. Jo mere varieret du spiser, jo flere næringsstoffer får du – og det gavner din sundhed.


SPIS MINDRE SALT

Ca. 70-80 % af vores saltindtag kommer fra forarbejdede fødevarer, og kun ca. 15 % fra mad vi selv laver. Vi får mest salt fra brød, kødpålæg, ost og færdigretter.

Kilde: Hjerteforeningen