Styrketræning for børn og unge: Det skal være varieret, sjovt – og udføres korrekt!

Tekst: Lene Voigt, exam. sportsfysioterapeut

Foto: Wecreate v/Christian Radil

Børn og unge tiltrækkes i stigende grad af fitnesscentre og styrketræning. Det er top populært, men er det også sundt?

Fitness og styrketræning er blevet enormt populært blandt unge, og også børn tiltrækkes i stigende grad af fitnesscentrene. Den øgede interesse for motion er først og fremmest positiv, set med sundhedsbrillerne på, men blandt forældrene kan der forståeligt nok opstå bekymring hvis de unge mennesker ser ud til at blive lidt for grebet af at se musklerne vokse, ligesom mange er bekymrede for om deres barn er for ungt til at løfte vægte. For er det overhovedet sundt for børn og unge at styrketræne?

Det korte svar er: Ja, det er det! Men det er vigtigt at pointere at børn først og fremmest skal træne varieret og have det sjovt – så de får trænet og stimuleret deres motorik og fysik, og så de opnår erfaringer med glæde ved motion og bevægelse. Dernæst er det vigtigt at styrketræningen skal udføres med fornuft. Og hvad betyder det så?

Skal ikke stå alene

Børn må gerne styrketræne som supplement til deres sportsgren eller som aktiv erstatning for sport hvis de er skadede, for styrketræningen styrker muskler og led og kan mindske skadesperioden og fremme knoglekvaliteten. Nogle børn bryder sig ikke om sport, og hvis det er tilfældet, og styrketræning/fitness kan få aktiveret barnet, så er det også helt fint. Man skal blot huske at supplere med andre former for bevægelse, så barnets motorik udvikles varieret.

Der skal tages hensyn

Rent teknisk er det vigtigt at belastningen afpasses til barnets evner og kendskab til træning, og maskinerne skal, hvis de overhovedet skal bruges, være i overensstemmelse med barnets højde og – vigtigt igen – kendskab til træning.

Kravene i de konventionelle centre er oftest at børn der endnu ikke er fyldt 16 år, kun må træne sammen med en voksen. Men børnehold og specialtilbud popper op for at skabe tilbud om trygge rammer for at dit barn kan træne. Disse hold arbejder typisk med aldersrelateret træning, så der er et bredt fokus på styrke, mobilitet, balance og afspænding. Da det oftest er fagpersonale der står for disse træninger, kan der kan tages hensyn til dit barn, så det bliver mødt på det rette niveau.

Er det farligt?

Der eksisterer myter om børn og styrketræning, herunder at der kan opstå varige knogleskader og ændring af vækst ved træning. Disse myter har flere forskere i ind- og udland modbevist. Kun ved ekstreme træningsmængder – ofte i kombination med for lidt ernæring (fx hos anorektikere) – kan der ses svækkelse af knoglerne, måske endda af varig art.

Nogle ting skal man dog – ligesom hos voksne – være opmærksom på. Fysiologisk er der eksempelvis grænser for hvor hurtigt man kan bygge musklerne op. Specielt senerne omkring leddene skal tilvænnes til den nye aktivitet, og knoglerne skal være stærke nok til at modstå det træk der kommer fra senerne. Træning med kroppen som ’vægt’ er derfor oftest rigeligt for de fleste børn. Et varieret all-round-program, sat sammen og grundigt instrueret af en dygtig instruktør, vil være en god start – husk også jævnligt at ændre i øvelserne. Skal kroppen ’specialiseres’ til en bestemt idrætsgren, fx til at være meget god til enten udholdenhed eller til korte og hurtige præstationer, så kan en træner tilrettelægge træningen derefter.

Proteinshakes og tilskud?

Der findes i fitnessverdenen også mange myter om fordelene ved at indtage protein. Som udgangspunkt skal børn og unge ikke have tilført ekstra protein, vi har proteiner nok i vores daglige ernæring, blandt andet fordi vi danskere spiser meget kød. Vi får også unikke proteiner fra den gode danske mælk, som de fleste heldigvis kan tåle, og spiser man ingen eller kun lidt kød eller animalske produkter, er der gode alternativer i den øvrige kost.

Proteiner i større omfang end vi kan optage, kan være en stor belastning for nyrerne, der skal bruge ressourcer for at nedbryde det unødvendige indtag. Det er et budskab vi bør udbrede, med tanke på at nyrer kan blive belastet med sygdomme senere i livet. Dertil kommer at proteintilskud (pulvere, drikke, barer mv.) er både bekosteligt og fyldt med kalorier.

Hvad handler det om?

Børn og unge kan i dag via de sociale medier spejle sig op imod den store mængde af flotte billeder og beskrivelser af andres liv og gøren. Det kan gøre ondt i selvtilliden og forvrænge børns og unges opfattelse af virkeligheden og hvad der er ”normalt”, og derfor kan det være en god ide som forældre at tage en snak med barnet om hvad træningen og optagetheden af kroppen har bund i.

Viden og støtte

Træningsmæssigt florerer der et hav af gode råd og videoer på de sociale medier og internettet, og her er det muligt at finde god træningsrådgivning, motivation og måske endda opbakning via facebookgrupper mv. – men det er bestemt også en mulig kilde til fejlinformation, uhensigtsmæssige råd og urealistiske forventninger. De mest populære YouTubere og sundhedsbloggere er ikke nødvendigvis de fagligt mest velfunderede. En meget væsentlig måde at hjælpe dit barn på, og afhjælpe dine egne eventuelle bekymringer, er derfor også at finde en instruktør af høj faglig kvalitet.

Børn er ikke mini-voksne, og deres tilgang til og behov for træning er anderledes end voksnes. Der er desuden forskel på træningsbehovene før, under og efter puberteten. Team Danmark har udarbejdet bogen ATK (Aldersrelateret TræningsKoncept) 2.0, der henvender sig til forældre, behandlere og trænere, med det formål at forstå de psykologiske og fysiologiske parametre der er før og efter pubertet. Den bygger på en stor baggrundsviden og er skrevet af nogle de bedste fagfolk på området. Den indgår i uddannelsen af trænere og er et must-have for forældre med børn der er på vej til at træne moderat og på eliteniveau. Den – og en dygtig faglig træner eller fysioterapeut som sparringspartner – vil sandsynligvis kunne hjælpe dig med at hjælpe dit barn til en sund tilgang til træning.

Lene Voigt er exam. sportsfysioterapeut og fungerer som diagnostisk fysioterapeut i 4 lægehuse, hvor hun har fokus på vurdering af smerter og skader hos børn, unge og ældre. I mere end 14 år har hun være privatpraktiserende fysioterapeut, fysioterapeut for FCK håndbold og ansat hos Team Danmark. Hun brænder for god kommunikation og dialog mellem patient og sundhedssystemet.