Nem træning for hele virksomheden

Af: Kristine Buske Nielsen, journalistpraktikant

Foto: Carsten Andersen, Kristine Buske Nielsen

Medarbejdernes sundhed har længe været i fokus hos teleselskabet 3. Desværre har tidligere initiativer som roning og cykling kun fået fat i dem der i forvejen dyrker motion. Derfor har 3 indført konceptet EASY MOVE, der med få redskaber og enkle øvelser gør det nemt at dyrke motion i arbejdstiden.

Der er lagt op til motion i arbejdstiden på teleselskabet 3’s hovedkontor i Københavns Sydhavn. På væggen ved køkkenet på alle seks etager hænger en oversigt over øvelser, en måtte og en TRX elastik. Andet skal der ikke til.

Med en app, kaldet ”EASY MOVE”, på telefonen kan man se øvelsesvideoer, hvor chefer og medarbejdere – i jakkesæt og slips – viser øvelser som squats, planke og push ups. Medarbejderne får point for hver øvelse de laver i arbejdstiden. For eksempel giver hele turen fra stuen til sjette sal 7 point.

Ville have flere med

Teleselskabet 3 har længe haft fokus på sundhed og motion hos medarbejderne. Men de har måttet prøve  forskellige initiativer af for at finde et godt match til virksomhedens bredde. 3 har tidligere haft tilbud om roning og cykling i arbejdstiden. Desværre var det kun de medarbejdere der i forvejen dyrker motion, der benyttede sig af romaskinen og motionscyklen i kantinen.

– Vi fik kun 50-70 medarbejdere med. Man kommer hurtigt til at svede når man ror eller cykler, så medarbejderne var nødt til at have skiftetøj med og bruge tid på at klæde om, og det var en bremseklods for mange. Desuden var det kun i ydertiderne at de benyttede sig af maskinerne, fordi det var en smule tidskrævende. Derfor blev det ikke rigtig integreret i arbejdstiden, siger HR direktør Peter Kirk.

Derfor udviklede 3 konceptet EASY MOVE sammen med trænings- og coachingvirksomheden Running26, der har sørget for at indføre motionsområder på alle etager. Formålet var at nå ud til flere medarbejdere og få dem der normalt ikke dyrker så meget motion med. Derfor er øvelserne enkle, så man kan udføre dem i arbejdstiden, og man kan gøre det uden at skulle klæde om og bruge alt for meget tid og energi på det.

Det fire uger lange projekt har været så vellykket at det har kørt tre gange med opbakning fra medarbejderne hver gang. Sidste omgang blev afsluttet lige op til jul sidste år, og her deltog 292 ud af de 400 medarbejdere der arbejder på hovedkontoret.

– Vi ville på en sjov måde have bevægelsen integreret i arbejdsdagen og inspirere til at gøre det til en vane. Som for eksempel at tage trapperne i stedet for elevatoren eller tage 10 armbøjninger inden et møde. Mens man tager en kop kaffe, kan man nå at tage en eller to gentagelser af TRX. Det gør jeg for eksempel selv. Og så har jeg en kollega, hvor vi ofte tager den i ‘planke’ når vi skal vende noget med hinanden, siger Peter Kirk.

Skal ikke så meget til

Flere medarbejdere har haft gavn af konceptet. Én af dem er Charlotte Aarnæs Larsen fra indkøbsafdelingen. Hun blev i januar sidste år opereret for hoftedysplasi, hvilket krævede et længere forløb med genoptræning; hvor hun hverken kunne cykle eller løbe i starten. Derfor var det en fordel at hun kunne supplere med træning i form af øvelser i arbejdstiden.

– Efter operationen skulle jeg helst træne tre gange om ugen. Men det var rigtig svært for mig at finde tid til. Derfor havde jeg stor gavn af at kunne lave øvelser i løbet af arbejdsdagen, siger Charlotte Aarnæs Larsen.

Hun og en kollega holdt hinanden op ved at lave øvelser i ti minutter formiddag og eftermiddag. Nogle gange nuppede de også et par øvelser mens de ventede på at printeren blev færdig.

– Det overraskede mig faktisk hvor lidt der skulle til. Få øvelser i løbet af dagen var nok til at jeg tydeligt kunne mærke at jeg blev stærkere. Især i mine balder og lår. Jeg har fået en rigtig god grundform af det, siger Charlotte Aarnæs Larsen.

Hun fortrækker især at bruge TRX-elastikken, fordi den giver et godt stræk i ryg og skulderblade efter mange timer på en kontorstol.

Går all in

Men at tilbyde nemme øvelser i arbejdstiden er ikke nok hos en virksomhed som 3, hvor gennemsnitsalderen er 30 år. Derfor var det vigtigt at indføre et konkurrenceelement for at motivere medarbejderne. I projektets fire uger dystede medarbejderne i afdelinger mod hinanden, og der var løbende præmier på højkant til de hold der i gennemsnit optjente flest point på udførte øvelser. Præmierne kunne for eksempel være en 2-retters specialmenu med fin opdækning og tjenere i kantinen eller en trekkingtur i Sverige.

Konkurrencen tog dog en smule overhånd i starten.

– Da vi kørte første runde af Easy Move i maj 2015, satte vi ingen begrænsninger på antal øvelser, da vi tænkte det ikke ville blive et problem. Men en stor del af medarbejderne lavede langt flere øvelser end instruktørerne havde set før. EASY MOVE tog derfor lidt for meget af medarbejdernes arbejdstid, og vi blev nødt til at sætte grænser for hvor mange øvelser og gentagelser man kunne tage i løbet af en dag. Vi har været nødt til at være meget firkantede med reglerne, for selvom konkurrencen bare er for sjovt, så vil folk gerne vinde, siger Peter Kirk.

Maria Gunris og Allan Pedersen er begge konkurrencemennesker og vandt alle konkurrencer i sidste omgang af EASY Move sammen med resten af holdet fra Retail Support and Propposition Management.

– Vi er gået meget op i at gå all in og var enige om at vi deltog for at vinde. Jeg lavede et skema hvor vi skulle lave alle øvelser hver dag, siger Maria Gunris.

– Ja, konkurrenceaspektet er meget vigtigt. Sådan tror jeg bare det er generelt for os som virksomhed. Vi vil gerne vinde over de andre, siger Allan Pedersen med et glimt i øjet.

De har sørget for at integrere øvelserne i arbejdstiden. For eksempel kunne de finde på at lave øvelser mens de talte i telefon. Og så har de været gode til at motivere hinanden i teamet.

– Det giver et fedt sammenhold i teamet, når man arbejder sammen om at vinde. Og det sociale i det har også givet meget mere energi, siger Allan Pedersen.

– Og så får du også lige en opkvikker i løbet af dagen i stedet for at sidde stille hele tiden. Det har været et rigtig sjovt projekt, tilføjer Maria Gunris.

3 vil fortsætte med de sundhedsfremmende initiativer. De ved ikke om EASY MOVE skal gentages for fjerde gang, men har tænkt sig at indføre noget lignende igen, der får så mange som muligt med.


EASY MOVE

EASY MOVE er udarbejdet sammen med trænings- og coachingvirksomheden Running26. Konceptet går ud på, at medarbejderne henter en app, der har oplistet en række øvelser med beskrivelse og øvelsesvideoer, som nemt kan foretages i arbejdstiden. Hver øvelse giver mellem 1 og 7 point alt efter sværhedsgrad. Medarbejderne er opdelt i hold efter afdeling og konkurrerer mod de andre afdelinger. Det hold der i gennemsnit optjener flest point per deltager, modtager en oplevelsespræmie for hele holdet.

Sidste omgang af EASY MOVE:
292 ud af 400 medarbejdere deltog.
Deltagerne optjente i gennemsnit 620 point i løbet af de 4 uger. Det svarer til over 100 øvelser per mand.
Den mest populære øvelse var squats.
Det blev i alt forbrændt 238.933 kalorier.


Sundhed hos 3

3 har haft fokus på sundhed og motion i flere år. Hver mandag er det muligt at deltage på et løbehold, og om onsdagen er der kombineret crossfit og løb med instruktør. Teleselskabet tilbyder også sundhedsforsikringer, hvor der er mulighed for behandling hos en eksempelvis en fysioterapeut. Der er også sørget for de ergonomiske forhold, og i kantinen leverer kokke fra Madkastellet Kantiner lækker mad af friske råvarer, hvor dyrevelfærd, økologi og nøglehulsmærket er i fokus

Artikler fra Krop+fysiks arkiv opdateres ikke.