Let din hovedpine med yoga!

Tekst: Marianne Nørup, redaktør

Foto: Shutterstock

Et simpelt tiltag kan tilsyneladende afhjælpe migræne. Det eneste du har brug for, er en måtte!

Mennesker som døjer med migræne, får ikke bare sjældnere hovedpine, hovedpinerne varer også kortere tid og er mindre smertefulde, hvis de supplerer deres medicin med yoga. Det viser et nyt studie.

Migræne er en af de mest hyppige hovedpineformer, men kun omkring halvdelen af dem der tager medicin for lidelsen, opnår reel lindring af smerterne, fortæller en af forskerne bag studiet i en pressemeddelelse fra American Academy of Neurology.

I studiet deltog 114 mennesker på mellem 18 og 50 år, der alle led af migræne 4-14 gange om måneden. De blev delt i to grupper: Begge grupper tog den medicin de plejede, men den ene gruppe dyrkede derudover yoga. Sidstnævnte lærte en yoga-serie af en times varighed, som bestod af vejrtrækningsøvelser samt afspændende øvelser og stillinger. Gruppen blev superviseret af en yogainstruktør 3 gange om ugen i den første måned og praktiserede de næste to måneder selv derhjemme 5 dage om ugen. Begge grupper fik rådgivning i livsstilsændringer der kan influere på migræne, fx at forbedre søvnmønstret, indtage regelmæssige måltider og dyrke motion. Alle førte hovedpinedagbog i hele perioden.

Yoga gjorde en mærkbar forskel

Begge grupper fik det bedre, men yogagruppen gjorde størst fremskridt inden for alle områder, herunder hvor mange hovedpiner de havde, hvor stærke smerterne var, hvor stort medicinforbrug de havde i perioden, og hvor meget migrænen influerede på deres liv.

Yogagruppen gik fx fra gennemsnitligt 9,1 hovedpine om måneden til 4,7 – en reduktion på 48 %, mens kontrolgruppen blot reducerede fra 7,7 til 6,8 hovedpiner, svarende til 12 %.

Pilleforbruget blev reduceret med 47 % hos yogagruppen, mod 12 % hos kontrolgruppen.

Et forbehold ved studiet er at det bygger på selvrapporterede informationer fra deltagerne, og et forløb over blot tre måneder, påpeger forskerne fra All India Institute of Medical Sciences i New Delhi, Indien. Man kunne tilføje at det ville have været interessant med en kontrolgruppe, der prioriterede en time fem gange om ugen på sig selv, med anden aktivitet end yoga – for at se om det er yogaen, det at bruge kroppen, eller det at få ro i sindet, som har en positiv effekt på hovedpinerne. Men uanset hvad – yoga ser ud til at have markant effekt.

Studiet “Effect of yoga as add-on therapy in migraine. A randomized clinical trial.” er udgivet i det videnskabelige tidsskrift Neurology i maj 2020

Du kan læse mere om yoga her: https://www.krop-fysik.dk/yoga-godt-at-vide/