Tai Chi: Kom i kropslig og mental balance

Tekst: Marianne Nørup, fysioterapeut

Foto: Shutterstock

Det handler om at være i kontakt med sig selv og nuet. Tai Chi er en slags meditation i bevægelse, men ud over ro i sjælen kan det også give fysiske gevinster som smertelindring, bedre hjerterytme og bedre balance.

Du har sikkert set det på film: En gruppe mennesker, der hver for sig udfører meget langsomme, flydende bevægelser, fx i en park i Kina. Næsten som i trance løfter de langsomt det ene ben mens de skubber hænderne frem foran kroppen eller lader armene flyde op og ned. I bevægelse, men samtidig uendeligt rodfæstede.

Det er et sådant scenarie vi typisk forbinder med Tai Chi. Ro, fordybelse og ligevægt.

Men faktisk er Tai Chi en gammel kinesisk kampkunst. Tai betyder stor eller mægtig, Chi betyder basal energi, men sammensætningen Tai Chi betyder ”at yde sit allerbedste”, at præstere maksimalt, og det kan i princippet gælde i alt fra en boksekamp over havearbejde til at være et godt menneske eller gennemføre et maraton.

Derfor har man, når det gælder den karakteristiske bevægeform, tilføjet ordet Ch’uan, fortæller Liane Johansen, som er underviser og i 22 år har udøvet Tai Chi. Tai Chi Ch’uan udspringer som nævnt af kampsportstræning – også kaldet martial art eller kampkunst – og tilhørsforholdet er tydeligt. For Tai Chi Ch’uan dyrker de egenskaber man i det gamle Kina havde brug for, hvis man ville være en god kæmper: Fokus. Ro i hovedet. God fysik. Hvilket, påpeger hun, paradoksalt nok også er de egenskaber som vi har brug for, for at kunne navigere i det moderne samfund!

En mindful måde at leve på

I starten vil man typisk bruge al sin koncentration på at lære bevægelserne og flowet. Alligevel oplever mange begyndere at de efter en træning er dejligt afslappede, simpelthen fordi de ikke har haft tid til at tænke på andet end træningen. Men når man kender bevægelserne og serierne – og det kan vel at mærke tage lang tid – så når man til et dybere niveau af Tai Chi Ch’uan, og det bliver i stigende grad en måde at leve på, fortæller Liane Johansen. Man bliver bedre i stand til at vende den modstand man møder, og finde kraft til at stå fast. Man bliver bedre til at forvalte sin energi, bliver mere rodfæstet, mere mindful og kan slippe uroen omkring sig, uddyber hun.

Både kropslig og mental effekt

Mere overordnet kan man tale om at Tai Chi arbejder på tre niveauer, supplerer Jonna Jensen, som ud over at være mangeårig udøver af og underviser i Tai Chi er lektor ved Københavns Professionshøjskole og specialist i psykiatrisk og psykosomatisk fysioterapi:

  1. Det kropslige / fysiske niveau handler om at holde kroppen sund og bevægelig og anvende harmoniske bevægelser på en energivenlig måde, herunder en optimal vejrtrækning
  2. Det meditative niveau handler om øget nærvær i nuet.  At være til stede i det du gør, lige nu og her.
  3. Omgivelses-niveauet handler om at være mere lydhør over for andre mennesker, tune sig ind på dem og ikke gå i forsvar.

Flere mindre forskningsstudier underbygger at Tai Chi Ch’uan, ud over ro i sjælen, også kan give fysiske gevinster som smertelindring, bedre hjerterytme og bedre balance. Dermed kan bevægeformen være velegnet til såvel ældre som patienter med forskellige diagnoser, påpeger fysioterapeuten.

Tai Chi har effekt på sygdom og svækkelse

Tai Chi kan være en velegnet motionsform for personer med sygdom eller nedsat mobilitet. Videnskabelige studier har blandt andet peget på at Tai Chi kan forbedre den fysiske funktion hos patienter med kræft, artrose, fibromyalgi, hjerteinsufficiens og KOL, og at træningsformen er velegnet til ældre med en eller flere kroniske sygdomme. Det konkluderer blandt andet et opsamlende studie fra 2016.

Kilder: British Journal of Sports Medicine, Videnskab.dk, Cancer.dk, Fysio.dk


Prøv det selv – og se hvad der sker

Der findes mange forskellige former for Tai Chi. Prøv gerne forskellige typer, og se hvilken der passer bedst til dig.

Generelt må du være tålmodig, ikke skubbe dig for hårdt frem eller blive irriteret over ikke at kunne huske formen. Hvis du øver hver dag, vil resultaterne komme af sig selv, og du vil opleve glæden ved at være i flow, lover Jonna Jensen.

Her finder du beskrivelse og video af enkle Tai Chi-øvelser, så du kan afprøve om det er noget for dig.