Mange danskere cykler til arbejde, men der er stadig en del der afholder sig fra det fordi de ikke kan lide at møde svedige frem på jobbet. Sveden efter turen kan imidlertid nemt undgås med nogle enkle fif:
I hvile har vi en kropstemperatur på ca. 37 grader. Når vi arbejder fysisk, stiger kroppens temperatur til fx 38 grader (afhængigt af hvor hårdt vi arbejder), fordi kroppen simpelthen arbejder bedre ved den højere temperatur. Stigningen i temperatur sker altså fordi kroppen selv “vælger” det – og ikke fordi kroppen ikke kan slippe af med varmen.
Cykelturens cyklus vil se således ud:
A. Når kroppen skal øge sin temperatur fra 37 til 38 grader, gør den hvad den kan for at holde på varmen. Det er derfor vi føler at vi fryser på den første del af turen. Kroppen opfører sig som om den mangler varme.
B. På den midterste del af turen skal varmeregnskabet blot vedligeholdes. Temperaturen er nu på 38 grader, og kroppen afgiver kun den overskydende varme – hvilket normalt ikke er et problem på cykel på grund af fart-vinden.
C. Når turen er slut, sker der imidlertid det modsatte. Temperauren skal nu sænkes fra 38 til 37 grader. Hvis du er stået af cyklen, har du ikke længere fart-vinden, og selv om du tager dit overtøj af og har fået pulsen ned, vil du begynde at svede. Kroppen har simpelthen 1 grad for meget, som den bare vil af med. Og uden vind foregår afkølingen primært ved at vi sveder.
Hvis du derimod kører let og åbner ekstra op for tøjet de sidste 5 minutter, så vil kroppen allerede her gå i gang med at sænke temperaturen fra 38 til lidt over 37 grader. Da du stadig har fart-vind, kan dette foregå uden sved. Den smule overskudsvarme der er tilbage når du stopper helt, vil som regel ikke være et problem.
(NB – hvis din tur er over 30 minutter, skal du snarere afsætte 5-10 minutter til aktiv køling).
Så der er ingen undskyldninger – tag cyklen!
Cykler du blot mindst en kilometer til og fra arbejde, mindsker du risikoen for overvægt, højt blodtryk, højt kolesteroltal og forstadier til diabetes. Cykling mindsker også risikoen for at udvikle hjertesygdom.
Og så er der alt det andet: Tager du cyklen frem for bilen, forbedrer det luftkvaliteten og mindsker klimaændringerne, afhjælper trafikpropper, mindsker sliddet på vejene og gavner samfundsøkonomien.
Artikler fra Krop+fysiks arkiv opdateres ikke.