Tekst: Marianne Nørup, journalist

Foto: Shutterstock

Giv dine fødder opmærksomhed

Du kan gøre meget for at forebygge og afhjælpe skæve og smertefulde fødder.

Dine fødder skal trænes. Hele livet. Og du skal ikke vente til det gør ondt.

Sådan lyder budskabet fra Morten Skjoldager, som er fysioterapeut med klinik i Aalborg og dertil fysioterapeut for herrelandsholdet i fodbold. Han har specialiseret sig i behandling af fødder og har erfaret at mange af os har en tendens til at glemme at give opmærksomhed til vores fødder.

– Mange bliver først klar over hvor vigtig en funktion fødderne har, når de får smerter i dem. Og så kan det være for sent, siger han.

Her får du 8 gode øvelser til fødderne.

Mange unge har fod-problemer

Morten Skjoldager oplever at mange danskere har problemer med fødderne, enten i form af smerter, fejlstillinger eller andet.

– Med alderen oplever de fleste at deres fødder bliver stivere og ofte også smertefulde, men faktisk ser jeg også flere og flere unge mennesker med fodproblemer, fortæller Morten Skjoldager, og det kan der være flere forklaringer på, mener han. Dels har nye muligheder som dynamiske sko-indlæg og udstyr der kan måle fodstillinger osv. givet mere fokus på føddernes betydning; dels er unge i dag generelt mere fysisk inaktive end tidligere generationer, og det har konsekvenser, forklarer han:

– Hvis man til daglig fragtes rundt i bil og ikke bevæger sig meget, mangler fødderne modstandskraft og muskelfunktion og er dermed let modtagelige for skader og overbelastning, forklarer han.

De unge som er meget fysisk aktive, får til gengæld en meget høj grad af belastning, fortsætter han. Her kan det være hårdt arbejde for fødderne fx at spille på kunstgræs eller løbe i hallen mange timer om ugen.

fødder

Fødderne mangler variation

Netop underlaget er en væsentlig faktor i forhold til føddernes sundhed. I dag går vi nemlig stort set altid på lige og konstruerede underlag som gulve, fortove osv. Det er praktisk, men betyder at vi ikke varierer den måde vi går på.

– I naturen vil foden placere sig på en ny måde for hvert eneste skridt – alt efter om vi træder på en græs-tue eller en lille gren, går på sand eller jord, op ad en skråning eller hen over en træstub på vejen. Det gør at føddernes fantastiske og fleksible system af stabiliserende og støddæmpende egenskaber udfordres og bruges, i modsætning til de ensformige skridt på et gulv eller et fortov, forklarer Morten Skjoldager.

Fodtøj kan hæmme

Samme mekanisme gælder fodtøjet, som vi er nødt til at forholde os til for at beskytte fødderne, men som vi bør være mere bevidste om, mener han:

– Fødderne er konstant lukket inde i fodtøj, måske endda dårligt fodtøj, som låser fodens naturlige bevægemuligheder og stivgør bevægelserne.

– Vi går generelt for lidt på bare fødder, hvor fødderne kan arbejde på den måde de er skabt til, og hvor fodens naturlige støddæmpning kan fungere. Det gør den ikke hvis fodens led er blevet stive og musklerne aldrig bruges. Desuden er fødderne et enormt sanseapparat, som bl.a. fortæller os hvordan kroppen placerer sig i rummet. Noget som er essentielt for vores måde at bevæge os på generelt, uddyber fysioterapeuten, som anbefaler at vi smider skoene når vi kan.

blank

Skæve fødder

En af konsekvenserne af dårligt fodtøj og den manglende brug af føddernes muskler er at vores fødder bliver sko-formede og skæve. Rigtig mange danskere har en form for fejlstilling i fødderne, mener Morten Skjoldager. Nogle fejlstillinger er medfødte, men uanset om de skæve fødder er medfødte eller opstået med tiden, er det vigtigt at gøre noget for at det ikke bliver værre.

– Fødder skal trænes ligesom alt andet, og det er vigtigt hele livet. Ikke bare for føddernes skyld, men også fordi fødderne har enorm indflydelse på bevægelserne i og belastningen på resten af kroppen.

– Du kan mærke det hvis du får ondt i foden. Bare en lille smerte – det kunne være en lillebitte sten i skoen eller en øm akillessene – gør at du bevæger dig anderledes. Det afspejler sig op i dine knæ, hofter og ryg, forklarer fysioterapeuten, som jævnligt får fodboldlandsholdsspillerne til at tage støvlerne af og træne i bare fødder.

– Fødderne er kroppens fundament. Hvordan dine fødder er placeret, influerer på belastningen op igennem kroppen. Er du fx platfodet og falder meget indad på fødderne når du går, så vil dine knæ og hofter også belastes uhensigtsmæssigt.

– Blot en lille variation i fodens position vil forplante sig videre op i kroppen. Omvendt kan skævheder og smerter i netop ryg, hofter og knæ næsten ikke undgå at påvirke fodstillingen og føddernes funktion.

Tag hånd om dine fødder

Det hele hænger med andre ord sammen, og fødderne kan aldrig adskilles fra resten af kroppen. Derfor lyder rådet, hvis du har skader eller smerter i fødder, ben eller hofter, at få hjælp af en fysioterapeut til at vurdere helheden. Det kan sandsynligvis være med til at forebygge skader andre steder i kroppen.

’Behandlingen’ er en aktiv tilgang.

– Nogle kan have glæde af et dynamisk indlæg i skoene. Men en aktiv tilgang er altid tilrådeligt og nødvendigt: Udvalgte specifikke øvelser og generel træning.

– At bruge fødderne varieret, vælge godt fodtøj og at gå uden fodtøj så ofte du kan. Så er du godt på vej til at få sunde fødder, slutter Morten Skjoldager.

Læs også: Guide til en god sko