Ergonomi, variation og øvelser holder Davids smerter på afstand

Tekst: Marianne Nørup, journalist

Foto: Jeanne Kornum

Kontorarbejde kan let føre til ensidige bevægelser og for lidt bevægelse og variation. Men David Lange har på den hårde måde lært at tage sine forholdsregler.

Ergonomi - Kontorarbejde kan let føre til ensidige bevægelser og for lidt bevægelse og variation.Men David Lange har på den hårde måde lært at tage sine forholdsregler. + JOB tekst Marianne Nørup, journalist foto Jeanne Kornum Jeg deltager altid i kontorgymnastikken, medmindre jeg har møde. Det er

Mange placerer roller mouse-tastaturet symmetrisk foran kroppen, men den skal faktisk være forskubbet, så både roller mouse og bogstav-tastaturet er lige foran kroppen. Ellers sidder man og vinkler i håndleddet.

David Kruse Langes kontor er lille og hyggeligt. I dag er det også meget varmt. På vinterdage kan det til gengæld blive frysende koldt. Det er prisen for at arbejde i en topcharmerende, men gammel bygning, har David måttet erkende. Han er derfor iklædt shorts og sandaler, hvilket passer perfekt til såvel indeklimaet som sommervejret uden for det hvidmalede dannebrogsvindue, der har udsigt til den smukke bibliotekshave over for Christiansborg.

På en knage bag døren hænger en kridhvid skjorte og et jakkesæt klar til mødeaktivitet. David er jurist i Folketinget, og når han ikke deltager i møder, sidder han meget ved sin computer. Og det er noget kroppen har mærket til, fortæller han. Smerter i arme, nakke og skuldre førte for et par år siden til at han tog kontakt til Charlotte Ringbæk, som har instrueret ham i særlige øvelser og hjulpet med ergonomisk tilpasning af hans kontorarbejdsplads. Desuden nyder David godt af den kontorgymnastik som Charlotte tilbyder både online og fysisk to gange om ugen.

– Jeg deltager altid, medmindre jeg har møde. Det er et dejligt afbræk, og jeg føler mig mere frisk bagefter

Læs også: Jeg glæder mig til at komme på arbejde hver eneste dag 

HVOR HØJT SKAL SKÆRMEN STÅ?

Toppen af skærmen bør flugte med næsetippen. Står skærmen for lavt – og det gør den ofte, ikke mindst hvis man arbejder på en bærbar – sidder man og bøjer nakken. Hovedet vejer mellem 4,5 og 6 kilo, stort set som en tung bowlingkugle, og det skaber et konstant træk i nakkens sener og andre strukturer. Samtidig nedsætter de konstant spændte muskler blodflowet.

Med skærmen i rette højde spænder man mindre, og samtidig passer det med at øjet slapper bedst af når det er 15 grader under vandret (så man ser lidt nedad); her kan blikket hvile på skærmen. Desuden aktiveres kroppens beroligende system i højere grad når vi kigger nedad, end når vi vender blikket opad.

Er din skærm for lav, kan du nemt hæve den ved at placere den oven på bøger eller lign.

Kilde: Charlotte Ringbæk, fysioterapeut

David har fået et hæve-sænkebord, og den traditionelle mus er erstattet med en såkaldt roller mouse. Det har hjulpet på hans ’musearm’ og skulderbladssmerterne, fortæller han.

David er en høj mand, og det gør at hans skærm er for lav. Charlotte har derfor tilpasset skærmens højde, og David fortæller at han jævnligt regulerer højden af såvel bord som stol, så han skifter mellem stående arbejde, høj og lavere siddestilling. Når han skal læse, sætter han sig typisk i lænestolen, som er presset ind ved siden af skrivebordet.

Med de forskellige tiltag er det lykkedes David at holde smerterne på afstand, men han skal fortsat være opmærksom på sine rutiner. For det kan være helt små ting som gør en mærkbar forskel, fortæller Charlotte og giver et eksempel:

– Jeg var tilkaldt af en politiker, som havde fået spændinger i skulder og nakke, og det viste sig at han havde placeret sin computer lidt skævt, fordi han så kunne nyde udsigten fra sit vindue. Bare det at flytte skærmen så den stod lige foran ham, fik spændingerne til at forsvinde.