8 gode råd: Forebyg smerter i hånden

Tekst: Lukasz Winiarski

Foto: Shutterstock, Anna Johansson

1. Skift mellem tunge og lette opgaver.

2. Hold regelmæssigt pauser når du udfører gentagne eller tunge opgaver.

3. Undgå at holde håndleddet bøjet i længere tid, fx når du holder et værktøj eller en mobiltelefon, eller hvis du skal klemme eller gribe.

4. Overvej evt. andre måder at løse opgaven på.

5. Brug udstyr med bredere greb eller håndtag.

Når du har symptomer

6. Når du har ondt, og i dine (mini)pauser i opgaver hvor du bruger hånden: Udfør bevægelighedsøvelser som de nedenstående, hvor nerver og sener i hånden og fingrene glider. Det skal være inden for smertetolerancen.

7. Start samtidigt med styrkeøvelser for hænder og fingre, så du igen kan udføre dagligdags aktiviteter uden problemer. Du kan finde et program her.

8. Har du symptomer som sovende fornemmelser i fingrene, kan du om natten afprøve en ortose (skinne) der holder håndleddet i en neutral position. Har du gener relaterende til De Quervain syndromet, kan en aflastende tommel-ortose bruges ifm. dagligdags aktiviteter.

blank


Har du artrose i hænderne? Læs mere i denne artikel.

Læs også artiklen Smerter i hænderne

Referencer:

Winiarski LM, Livoni JD, Madsen PV, Rathleff MS, Larsen P. Concurrent musculoskeletal complaints in elbows, shoulders, and necks after common hand and forearm injuries or conditions: a cross-sectional study among 600 patients. J Hand Ther 2021;34:543–8.

Winiarski LM, Larsen P, Rathleff MS. Patient-centered management strategy for concurrent musculoskeletal complaints in elbows, shoulders, and neck after an isolated hand/forearm complaint: A prospective interventional study. Hand Surg Rehabil. 2022 Nov 6:S2468-1229(22)00448-0. doi: 10.1016/j.hansur.2022.10.008.

Trybus M, Lorkowski J, Brongel L, Hladki W. Causes and consequences of hand injuries. Am J Surg 2006;192:52–7.

Larsen CF, Mulder S, Johansen AMT, Stam C. The epidemiology of hand injuries in the Netherlands and Denmark. Eur J Epidemiol 2004;19:323–7.

Leixnering M, Quadlbauer S, Szolarcz C, Schenk C, Leixnering S, Körpert K. Prävention von Handverletzungen – Aktueller Stand in Europa [Prevention of hand injuries – current situation in Europe]. Handchir Mikrochir Plast Chir. 2013 Dec;45(6):339-43. German. doi: 10.1055/s-0033-1358732.

Oha K, Animägi L, Pääsuke M, Coggon D, Merisalu E. Individual and work-related risk factors for musculoskeletal pain: a cross-sectional study among Estonian computer users. BMC Musculoskelet Disord. 2014 May 28;15:181. doi: 10.1186/1471-2474-15-181.

Morgan SD, Sivakumar BS, An VG, Sevao J, Graham DJ. A Review of De Quervain’s Stenosing Tenovaginitis in the Context of Smartphone Use. J Hand Surg Asian Pac Vol. 2020 Jun;25(2):133-136. doi: 10.1142/S2424835520300029. PMID: 32312208.

Dansk Selskab for Arbejds- og Miljømedicin: Kliniske retningslinjer for karpaltunnelsyndrom (2019)

Lewis KJ, Coppieters MW, Ross L, Hughes I, Vicenzino B, Schmid AB. Group education, night splinting and home exercises reduce conversion to surgery for carpal tunnel syndrome: a multicentre randomised trial. J Physiother. 2020 Apr;66(2):97-104. doi: 10.1016/j.jphys.2020.03.007. Epub 2020 Apr 11. PMID: 32291222.

Boyette J, Bell J. A scoping review of the use of exercise-based upper extremity injury prevention programs for industrial workers. J Hand Ther. 2021 Apr-Jun;34(2):250-262. doi: 10.1016/j.jht.2021.04.020.