Slyngetræning

Af Marianne Nørup, fysioterapeut

Med hiv og sving og sved på panden får du trænet hver en muskel i kroppen.

Det ser ærlig talt lidt makabert ud: Træningsrummet er stort set tomt, bortset fra en række reb der dingler ned fra loftet! Jeg står i Jungle Sports træningslokale og skal for første gang prøve den nye træningsmetode slyngetræning.

Som sådan er der nu ikke noget nyt i det, for principperne har i mange år været kendt og brugt, ikke mindst blandt fysioterapeuter, fortæller Jungle Sports Jan Larsen, som har været med til at udvikle slyngekonceptet.

Men slyngetræningskonceptet er blevet udviklet og forfinet, og i dag fremstår det som et yderst effektivt træningsredskab som er så simpelt at man skulle tro det var løgn: To reb sat fast i hver sin krog i loftet, og i den anden ende af tovene et greb som man kan tage om enten hånd, arm, fod eller ben. Et simpelt karabinhage/låsesystem sørger for at man kan regulere længden af rebene, henholdsvis hægte en såkaldt fly på dem – et slags sæde der kan understøtte kroppen eller dele af den.

Multitræning

Jeg gennemgår blandt andet 10 standardøvelser der kommer omkring hele kroppen. Og det gør de, skal jeg hilse og sige, for flere dage efter kan jeg mærke muskler jeg havde glemt jeg havde. På trods af at jeg ellers fast træner i fitnessapparater.

Og her ligger en af pointerne nok gemt: Det ustabile fundament som slyngerne udgør, betyder at man ikke alene bruger fx armmusklerne i en armøvelse, men også bruger kroppens (primært ydre) stabiliserende muskler omkring ryg, mave, nakke, knæ, fødder mv. for at kunne holde balancen undervejs. Altså en totaltræning, der som udgangspunkt er mere funktionel end maskintræning fordi musklerne i højere grad samarbejder – ligesom de gør i vores daglige bevægelser.Og slyngernes ydmyge udseende til trods må jeg hurtigt overgive mig: Det her er smart! Når jeg almindeligvis udarbejder hjemmestyrkeøvelser til såvel mig selv som patienter og idrætsudøvere, kan det ofte kræve både ekstraudstyr og kompromisser at finde et niveau der præcis passer og som nemt kan varieres i takt med at man bliver stærkere. I slyngerne stiller du dig typisk blot tættere på eller længere væk fra slyngernes ophæng, hvis du vil udfordre dig selv mere, eller omvendt gøre øvelsen nemmere.

Det er let at indstille højden af slyngerne, og dét er i store træk det eneste der er nødvendigt for at kunne udføre det utal af øvelser der er muligt. Der findes dog også diverse ekstraudstyr som kan skærpe udfordringerne eller gøre dem endnu mere præcise.

Effektivt og krævende

Vi kommer hurtigt til at svede mens vi knokler i slyngerne. Langs den ene væg er der et stort spejl, så man kan korrigere sine stillinger. Det er en god ide, for det er svært og for nogen umuligt at afsløre sine egne skævheder eller fejl. I spejlet kan man tydeligt se hvis man ikke har ordentligt fat, fx i mavemusklerne, for det giver sig straks til kende i kropsholdningen.

Slyngetræning er sjovt, enkelt og effektivt. Jeg vil dog absolut anbefale at lade et evt. hjemmesæt få følgeskab af løbende personlig instruktion hos en fysioterapeut eller veluddannet instruktør, og har du skader, er det et must at få instruktion af fysioterapeuten. For sportsfolk er træningen meget oplagt – du kan for eksempel træne kastebevægelser og svømmebevægelser hvor både styrken og stabiliteten bliver tilgodeset.

Hos Jungle Sports regner man med at der i fremtiden hænger slynger i mange af landets fitnesscentre, fx som et redskab til personlig træning, men allerede i dag kan du hos mange fysioterapeuter træne i slyngerne – med fokus på individuelle forudsætninger og mål.

Et hjemmesæt kan sættes op i fx en loftsbjælke eller bruges hen over en gren i et træ. Priser fra 1499 for et sæt; 1999 inkl. fly. Se mere, og få inspiration til øvelser, på www. jungle-sports.com, hvor du bl.a. kan finde gratis opstartsprogrammer samt videoer med grundteknikkerne.

Slyngetræningsudstyr fås også under navnet R.O.P.E.S. hos www.sportspharma.dk.
 

Artikler fra Krop+fysiks arkiv opdateres ikke.