Tekst: fysioterapeut Thomas Pretsch, fysioterapeut og klinisk underviser på Odense Universitetshospital og ejer af bettermovefys.dk

Foto: Per Øllgaard

Sid ordentligt!

Bliver dine hofter aldrig eller sjældent bevæget helt igennem, vil de med tiden blive stive, og en række dagligdags aktiviteter kan pludselig blive besværlige. Du kan få mere bevægelse og variation ind i din hverdag ved at ændre på dine sidde-vaner.

Har du som barn tit fået at vide at du skulle sidde ordentligt? Altså i betydningen: Sidde stille og ret op og ned på stolen?

Hvis det er tilfældet, betyder det sandsynligvis at du har svært ved at sidde stille; og det er muligvis ikke så tosset endda. Spørgsmålet, som du retrospektivt kan stille, er nemlig: Men hvordan sidder man ordentligt?

Traditionelt ville en nepaleser måske sidde på hug og vente på bussen, en japaner ville knæle for at drikke te, og en thailænder læse lektier i skrædderstilling.

Der er et utal af måder at sidde på – men for os vesterlændinge ender det ofte med en sofa eller en behagelig stol med ryglæn.

siddeøvelse

Bevægelse i leddene nærer knoglernes brusk – så selvom ordet slidgigt måske giver indtryk af at man har lavet for meget, kan slidgigt – artrose – faktisk også hænge sammen med for lidt bevægelse.


I den vestlige verden med biler, busser, stole og sofaer er der mange af os som aldrig får knæ og hofter bøjet, strakt eller drejet maksimalt. Det er til gengæld en naturlig del af livet flere gange dagligt i kulturer hvor man fx spiser på gulvet og generelt ikke bruge stole.

Unge som gamle mennesker i disse kulturer træner dagligt helt naturligt at komme op fra gulv til stående og ned igen. På gulvet bliver der indtaget forskellige positioner – skrædderstilling, havfruestilling, knælestilling osv.

Disse bevægelser og positioner er med til at ernære brusken i alle leddenes ”hjørner” og til at udfordre og vedligeholde leddenes bevægelighed og musklernes længde hele livet. Desuden vil man helt naturligt, uden stolenes komfort, hverken sidde helt stille eller for længe ad gangen, og det er godt for hele kroppen. For selvom mange af os er opdraget til at det er pænt at sidde stille, så er det ikke det der er bedst for hverken vores led, muskler eller kredsløb. Vi har brug for bevægelse og variation.

Du kan holde dine hofter smidige via bevægelsesøvelser, men også ved at tænke over hvordan du sidder. Variation er nøgleordet.