Tekst: Marianne Nørup, fysioterapeut

Foto: Shutterstock

Sådan kan du forebygge stroke

Stroke – blødning eller blodprop i hjernen – er den hyppigste årsag til handicap hos voksne, og mange dør af det. Heldigvis kan stroke forebygges.

Hvert år får cirka 12.000 danskere en hjerneskade på grund af en blodprop eller blødning i hjernen, også kaldet stroke. Stroke er en af de mest almindelige dødsårsager i Danmark, og den hyppigste årsag til handicap hos voksne.

Der er flere omstændigheder der øger risikoen for stroke. Nogle af dem, fx alder og arvelighed, er vi ikke selv herre over, men mange faktorer kan du selv påvirke. For eksempel er forhøjet blodtryk og fysisk inaktivitet meget alvorlige risikofaktorer for stroke.

Sæt dig ind i de enkelte punkter herunder, og søg evt. hjælp til at gøre noget ved dem, hos fagfolk som diætister, læger og fysioterapeuter.

Blodtryk

Mere end en million voksne danskere har forhøjet blodtryk. Vil du få dit blodtryk til at falde og hindre at det stiger, kan du fx tabe dig hvis du er overvægtig, nedsætte saltindtaget, spise mindre fedt, undgå alkoholindtagelse på over 2 genstande dagligt og ikke mindst dyrke motion.

Salt

Jo mere salt vi spiser, jo mere stiger vores blodtryk og dermed også risikoen for stroke.

Spar på saltet – både det du selv putter på og i maden, og det skjulte, som ofte gemmer sig i store mængder i bearbejdede fødevarer.

Hjerteflimmer

Bliv undersøgt hos lægen, og tal med ham eller hende om medicinske tiltag.

Motion

Al motion forebygger. Lav fx en gå-aftale med en ven. Bring bevægelse ind i din hverdag. Få pulsen op dagligt. Få evt. hjælp af en fysioterapeut til at starte trygt op, og til at udarbejde et træningsprogram der passer netop dig.

Rygning

Rygning næsten tredobler risikoen for stroke. Stop med at ryge!

Alkohol

Undgå et stort alkoholforbrug – tal evt. med din læge om det.

Kolesterol

Hold dit kolesteroltal nede ved at spise sundt, være fysisk aktiv og tabe dig hvis du er overvægtig.

Spis sundt

Spis varieret og sundt (mindre fedt og sukker, flere kostfibre, frugt, grønsager, nødder mv.). Såkaldt antiinflammatorisk kost og DASH-kost har fx vist sig at kunne sænke blodtrykket.

Læs mere på Hjernesagen.dk eller ring til StrokeLinjen, Hjernesagens rådgivning, på telefon 34 10 20 30

Hold øje med – og få jævnligt tjekket:

Dit blodtryk

Dit kolesteroltal

Din puls – særligt hvis du er over 65 år

– og reagér hvis tallene er for høje.


Kend symptomerne på blodprop og blødning i hjernen

Du bør særligt lægge mærke til:

Lammelse i dele af kroppen eller ansigtet.

Talebesvær – fx problemer med at finde ord.

Koordinations- og balanceproblemer.


Har man fået et stroke

er hurtig og intensiv genoptræning essentiel! Læs mere om genoptræning efter stroke i artiklen: Videre i livet efter en blodprop i hjernen