Tekst: Marianne Nørup

Foto: Shutterstock

Lad der blive lys

Lys influerer på vores helbred, humør, søvn, effektivitet, immunforsvar – og mere endnu.

Vil du gerne sove bedre, komme i bedre humør, være mere effektiv og booste dit immunforsvar? Så kan det måske betale sig at være bevidst om hvor meget dagslys du får.

Hele 5-10 procent af danskerne lider af vinterdepression i større eller mindre grad. Men vi er alle påvirkede af lyset, også selvom vi sjældent er bevidste om det. Det skyldes blandt andet at dagslyset styrer vores døgnrytme, herunder niveauet af det søvnregulerende hormon melatonin, og dermed influerer dagslyset på vores nattesøvn, effektivitet og humør, mens fraværet af dagslys kan have tilsvarende negative konsekvenser.

Derfor er de mørke vintermåneder udfordrende for os nordboere. Ikke nok med at dagslyset kun viser sig i få timer hver dag – blot 7 timer ved vintersolhverv mod 17,5 timer ved sommersolhverv – det er også mindre skarpt end i sommerperioden. De få timer med dagslys bør derfor udnyttes, og især timerne først på dagen er effektive til at ‘lade os op’.

Udfordringen er at det netop er der de fleste af os er på arbejde eller i skole. Du genkender uden tvivl scenariet: Det er mørkt når du tager på job, og mørkt når du kommer hjem. En anden udfordring er at det på grund af vejret ikke altid ligger lige til højrebenet at smutte udenfor om vinteren. På triste vinterdage virker det ganske enkelt ikke indbydende, det er praktisk besværligt, og desuden har vi som regel rykket motionen indendørs, og aflyst eller erstattet den udendørs træning.

Vi er med andre ord tvunget til at tænke over hvordan vi kan få mere og bedre lys ind i vores arbejdstid og på fridage.

Læs også artiklen ‘Sådan får du set lyset‘.

De almindeligste symptomer på vinterdepression er:

  • Mangel på energi
  • Mere behov for at sove
  • Man er nedtrykt
  • Øget appetit – især for søde sager
  • Man tager på
  • Man undgår samvær med andre mennesker
  • Mindre lyst til sex

Lider du af vinterdepression, kan lysterapi med en særlig lyslampe hjælpe ved vedholdende brug. Det samme kan kognitiv adfærdsterapi. Desuden kan fysisk aktivitet have en positiv effekt på depressionssymptomer.

Kilde: Sundhed.dk, Videnskab.dk

Lyset har også betydning for dit arbejdsmiljø

Dårligt lys på arbejdspladsen kan ikke blot betyde at vi bliver mindre effektive – det kan også være med til at udløse hovedpine, nakkespændinger mv. Blandt de vigtigste faktorer er:

Lyset må ikke blænde eller reflekteres i skærmen

Lysstyrken skal hverken være for stærk eller svag

I bør have så meget dagslys ind som muligt – uden at det generer

Det er dog vigtigt at se lyset i sin helhed – alle lyskilder bør vurderes i en sammenhæng – og at lyssætningen tilpasses den enkelte. Det kan oplagt gøres i forbindelse med en arbejdspladsvurdering af en arbejdsmiljøkonsulent.

Kilde: Indeklimaportalen, hvor du kan finde konkrete råd om kunstig lyssætning