Hvordan holder jeg ryggen frisk til sport?

Af: Rasmus Bach Jønsson, klinisk ekspert i muskuloskeletal fysioterapi

Foto: Shutterstock

Jeg er en ung mand på 77 år. Jeg er rask og rørig – synes jeg selv – men når jeg har dyrket sport, eller lavet anden fysisk aktivitet, gør det ondt i min ryg nede ved lænden. Det mærkes især næste dags morgen når jeg skal ud af sengen, men fortager sig så som regel gradvist i løbet af dagen. Jeg har i den forbindelse to spørgsmål:

På kort sigt: Kan jeg lave nogle øvelser om morgenen, som får smerterne til at gå hurtigere væk?

På længere sigt: Kan jeg lave nogle øvelser, som virker forebyggende?

Venlig hilsen Gert


Hej Gert

Tak for din mail. Først og fremmest synes jeg det er godt at du er så fysisk aktiv! Dette er meget vigtigt for at vedligeholde dit funktionsniveau. Mange studier viser at ældre over 65 år (desværre – ikke mig der har lavet den definition) får flere kvalitative leveår hvis de holder sig fysisk aktive. Så forsæt endeligt med det.

Tilbage til dit spørgsmål. Jeg vil mene at der kunne være tale om en belastningsrelateret situation. Det typiske mønster ved en overbelastnings-reaktion vil være hvilesmerter og igangsætningsproblemer. Når kroppen er kommet i gang, vil smerterne reduceres, fordi kroppens kredsløb øges i takt med at aktivitetsniveauet stiger. Overbelastningen kan skyldes at den ”opgave” du beder kroppen om at udføre, er for hård. Når dine muskler eller led ikke kan holde til opgaven længere, kan der komme overbelastnings-reaktioner (inflammation og hævelse).

Mht. øvelser tænker jeg at det på kort sigt vil være mobiliserende træning som kunne hjælpe dig. Her tænker jeg på bestemte strækøvelser, der bevæger ryggen uden at belaste den. Du kan finde et eksempel i artiklen “Hold ryggen smidig” på www.krop-fysik.dk. Før du går i gang med disse øvelser, kunne det være en god idé at konsultere en fysioterapeut, som kan hjælpe dig med en generel screening af dine rygproblemer og med efterfølgende instruktion i øvelser der retter sig mod din aktuelle situation.

Hvis vi kigger på forebyggende øvelser, kommer det meget an på hvilke sportsgrene det drejer om. Er det fx tennis du dyrker, vil fokus både være på styrketræning af ryggen og på at træne de skrå mavemuskler, som indgår i rotation af ryg og mave. Dette er en bevægelse som man typisk bruger ved serv og returbold. Er det derimod motionsløb, vil det være et andet fokus man ville vælge rent træningsmæssigt. Jeg vil nok derfor anbefale dig at du opsøger en fysioterapeut der kan hjælpe dig med et træningsprogram, som tager udgangspunkt i lige netop dine sportsgrene.

Held og lykke med din træning, og forsæt dit flotte træningsniveau!

Mvh Rasmus Bach Jønsson