Flemming Jensen var inkarneret bilist, men brød vanen og skiftede til el-cykel. Nu cykler han 120 km om ugen, hvilket sikrer ham retten til at drille de kolleger der stadig holder i kø for at komme hjem fra Herlev Hospital.
– Vi spørger tit hinanden om vi er på cykel i dag. Det er sådan lidt hyggeligt kollegialt drilleri. Jeg mener selvfølgelig at de andre skulle tage og følge mit gode eksempel, og flere overvejer faktisk at skifte til cykel.
Flemming Jensen er 52 år og har i 25 år arbejder på som indkøber i Teknisk Afdeling på Herlev Hospital. Hver morgen plejede han at sætte sig ud i bilen og køre på job.
Nu hedder det på med cykelhjelmen og ud i virkeligheden på el-cyklen. Bilen står og samler støv i carporten, med mindre han skal købe ind på vejen hjem.
– Jeg vidste at jeg havde taget på over årene, og at formen ikke var i top. Så da vi fik tilbud om i tre måneder at låne en el-cykel af hospitalet, slog jeg til, beretter Flemming Jensen, der bor i Hvidovre og har 15 km hver vej.
Flemming Jensen kunne se fidusen i at motionere i den tid han alligevel bruger på at komme til og fra job. Det koster ham ekstra 15 minutter hver vej at tage cyklen i stedet for bilen. Til gengæld får han frisk luft og god samvittighed.
– Jeg ofrer gerne 30 minutter om dagen på mig selv, og jeg har fået mere energi siden jeg begyndte at cykle. Det er sjovt at følge med i hvad der sker uden for bilruderne. Det hænder at jeg ser et par ænder der er ude at gå.
Den elektriske hjælpemotor hjælper i modvind og op ad bakke. Ellers ville 30 km om dagen være for stor en mundfuld. Motoren slår dog fra når Flemmings fart runder 25 km i timen.
– Jeg kan køre i almindeligt tøj uden at blive vildt svedig. Morgenbadet tager jeg hjemmefra, og batteriet til cyklen lader jeg op både hjemme og på job.
30 km om ugen forpligtede Flemming Jensen sig til at køre på hospitalets cykel i de tre måneder han lånte den. Det viste sig at være en smal sag.
– Det var ikke spor svært for mig at holde fast. Jeg fandt ud af at jeg kan lide at mærke vejr og vind. Det er selvfølgelig særlig skønt om sommeren, men jeg har også kørt i blæst og kulde.
Fysioterapeuter tjekkede hans form før og efter de tre måneder, og Flemming nåede at tabe to et halvt kilo på de tre måneder. Andre to et halvt kilo blev omdannet fra fedt til muskler.
Prøveperioden sluttede for to måneder siden, og Flemming investerede straks i sin egen el-cykel.
– Jeg fandt et godt tilbud i Bilka og har ikke et øjeblik fortrudt investeringen på 8.000 kroner i en solid el-cykel med syv gear. Flere af kollegerne har prøvet den, og to af dem har nu skrevet sig op til at låne en af hospitalets cykler. Jeg er virkelig glad for at jeg tog imod tilbuddet.
Annette Precht-Sparre er velfærdskonsulent på Herlev Hospital og kvinden bag det tilbud som Flemming Jensen ikke sagde nej til.
– Hospitalet har købt fem el-cykler, og så har vi i år fået yderligere 10 fra Region Hovedstaden og Trafikstyrelsen. Alle 15 el-cykler er ude hos medarbejdere det meste af året. Flere og flere kommer i gang. Der sker noget når man taler om sine gode oplevelser ved frokosten eller i kaffepausen.
Herlev Hospital arbejder på at give medarbejderne sundere trafikvaner. Projektet med el-cykler er et af tiltagene. Et andet er at betale gebyret for medarbejdere der deltager i Cyklistforbundets årlige kampagne ’Vi Cykler Til Arbejde’. Herlev Hospital oplevede sidste år en vækst i deltagelse på 81 procent, godt hjulpet på vej af cykeltrøjer til alle.
– I år kører vi sammen med Rigshospitalet vores egen kampagne. Også her er der gratis cykeltrøjer og flot tilslutning. Vi har designet et website og en mobil-app, som blandt andet gør det lettere at logge sin pendling.
Herlev Hospital vil gerne have sunde og glade medarbejdere.
– Vi vil også gerne af med noget af trængselen på hospitalets område, og vi ønsker at belaste miljøet mindre. Det opnår vi ved at gøre det let og meningsfuldt for medarbejderne at cykle, forklarer Annette Precht-Sparre.
Gode badefaciliteter og en velfungerende cykelpumpestation hjælper til. Herlev Hospital støtter desuden cykelkulturen med gode overdækkede cykelstativer og et mobilt værksted, som ruller ind en gang om ugen. Her kan medarbejderne få billig service på deres cykler mens de selv er på arbejde.
– Det går stille og roligt den rigtige vej. Mens 33 procent brugte cykel eller ben til arbejde i 2012, drejede det sig om 40 procent i 2013. Samtidig faldt bilkørslen fra 57 til 48 procent, siger Annette Precht-Sparre, der selv bor i Helsingør og så ofte som muligt cykler fra Herlev til Hellerup på sin foldecykel, hvorfra hun tager toget hjem.
Flemming Jensen er godt tilfreds med at han sparer en tier i benzin hver vej.
– Det tæller med. Og så har jeg fornøjelsen af hver dag at drøne ud fra hospitalet på min cykel, mens de andre holder i lange bilkøer og venter.
Artikler fra Krop+fysiks arkiv opdateres ikke.