Tekst: Marianne Nørup, fysioterapeut

Foto: Shutterstock

Nye og sundere vaner: Gør det sammen!

Det er nemmere at ændre vaner og livsstil hvis man gør det sammen med sin partner, viser en stor engelsk undersøgelse. 

Vil du leve mere sundt, så få din partner med på ideen. Både mænd og kvinder har nemlig en væsentlig større chance for at lykkes med nye sundhedsvaner hvis deres partner gør det samme.

Det viser et stort engelsk studie, som bygger på data fra 3722 gifte eller samlevende par, midaldrende eller ældre, som blev fulgt gennem en årrække i det omfattende studie English Longitudinal Study of Ageing. I det aktuelle studie så man på rygning, fysisk aktivitet og overvægt, og for alle tre områder gjaldt det at når den ene partner ændrede til en sundere adfærd, var der større sandsynlighed for at den anden også lykkedes med det.

Forskning har tidligere vist at vi er tilbøjelige til at have samme sundhedsvaner som de mennesker vi omgiver os med, ikke mindst vores ægtefæller. Én forklaring er at vi vælger venner og partnere der har samme vaner som os selv, en anden er at vi har indflydelse på hinandens adfærd. Sidstnævnte bekræftes af en række studier, der har vist at ægtefællens vaner og livsstil spiller ind på ens egne, både positivt og negativt:

Vi er mere tilbøjelige til at blive sundere hvis vores partner lever sundt, men også mere tilbøjelige til at hoppe med på partnerens usunde vaner, hvis partneren er er usund.

For eksempel er folk klart mere tilbøjelige til at begynde at ryge, og mindre tilbøjelige til at kvitte smøgerne, hvis deres partner ryger.

Har du ikke en samlever eller ægtefælle, så fortvivl ikke. Andre studier har som nævnt påpeget at venners sundhedsadfærd også smitter af på hinanden. Så lav en aftale med din partner, kollega eller ven, og stå sammen om udfordringerne såvel som glæderne ved at gøre noget godt for jeres sundhed.

Øg dine chancer for at lykkes med nye vaner

Så meget betød samhørigheden for sandsynligheden for at lykkes med at ændre livsstil:

  • At stoppe med at ryge: Rygestop lykkedes for hver anden – 48-50 procent – hvis ægtefællen også kvittede smøgerne. Gjorde man forsøget alene, lykkedes det for bare 8 procent.
  • At være mere fysisk aktiv: Når begge begyndte at dyrke motion, holdt 2 ud af 3 fast i de gode vaner, mod blot 1 ud af 4 af dem der fik pulsen op uden ægtefællen.
  • At tabe sig: Et permanent vægttab har gang på gang vist sig at være svært at gennemføre. Men hvis mand og kone ændrede kostvaner og livsstil sammen, lykkedes det for 26 procent af mændene og 36 procent af kvinderne. Mod 10 henholdsvis 15 procent af dem der forsøgte på egen hånd.

OBS: Ovenstående tal gjaldt for par hvor begges udgangspunkt var usundt, dvs. at begge fx var rygere eller fysisk inaktive. En partner som i forvejen havde en sund adfærd, var også en hjælp for den der ville ændre vaner, men ikke i lige så høj grad.

Studiet er solidt, men har naturligvis visse begrænsninger og forbehold. Men rigtig meget taler for at forsøge sig med en par-indsats, hvis I ønsker bedre vaner.

Studiet er udgivet i det medicinske tidsskrift JAMA Intern Med., 2015;175(3)