Hårdt og sjovt: Træn med parkinson

Af Kristine Buske, journalist

Foto: Parkinsonforeningen

Hvordan træner du med en sygdom hvor hjerne og krop ikke vil samarbejde? For mennesker med Parkinsons sygdom kan træning have en kæmpe betydning for hvordan man fungerer i hverdagen. Hårdt og sjovt er nøgleordene, hvis man spørger fysioterapeut Finn Egeberg Nielsen

Forestil dig en hård boksetræning hvor du giver dig selv fuldt ud. Eller en dansetime hvor du skal samarbejde med din partner om bevægelserne. Det kunne også være en fodboldkamp. Eller bordtennis. Det lyder sjovt, men har du Parkinsons sygdom, er tanken: ”umuligt!” nok det første der dukker op i dit hoved.

For når hjernen ikke vil samarbejde med kroppen om bevægelser og balance, sætter det mange begrænsninger i hverdagen. Samtidig er træning den bedste medicin for dig med parkinson.

Fysioterapeut Finn Egeberg Nielsen har specialiseret sig i mennesker med parkinson, og han har gjort det til sin mission at hjælpe sine klienter til at finde træningsglæden på trods af sygdom.

– Mennesker med parkinson har utroligt god effekt af træning

Og træning kan gøre en stor forskel for deres livskvalitet, siger han.


Hård træning virker bedst til at nedsætte progressionen af Parkinsons sygdom. Det kan
hænge sammen med at hård træning frigiver dopamin, som mennesker med parkinson
producerer mindre af end normalt

Derfor skal du træne

For at forstå virkningen af træning for mennesker med parkinson, skal vi først forstå hvad sygdommen gør ved kroppen. Parkinson rammer især mennesker over 60 år, i lidt højere grad mænd end kvinder, og cirka 12.000 mennesker i Danmark lider af sygdommen. Det er en kronisk fremskridende hjernesygdom, hvor hjernen taber dopaminproducerende celler. Hjernen bruger dopamin til blandt andet at kontrollere vores bevægelser når vi går, løber, dyrker motion eller bare udfører helt basale opgaver i hverdagen. Det er derfor at mennesker med parkinson ofte bevæger sig langsommere, føler de har stive muskler og kan opleve at hænder eller ben ryster.

Symptomerne starter ofte i den ene side og udvikler sig til begge sider. Man kan ikke bremse udviklingen af sygdommen, men gennem træning kan man gøre den langsommere og mindske symptomerne undervejs.

Forskning viser desuden at mennesker med parkinson har større risiko for at blive fysisk inaktive og dermed også øger risikoen for livsstilssygdomme som osteoporose, hjerte-/karsygdomme og diabetes. Samtidig kan fysisk inaktivitet føre til social isolation.

– Træning kan være med til at vedligeholde dit funktionsniveau. Det er vigtigt at du ikke venter med at træne til du får dårlig balance eller sløve bevægelser. Du skal begynde så snart du har fået diagnosen, så du kan forebygge symptomerne, fortæller Finn Egeberg Nielsen.

Træning er med til at vedligeholde dit funktionsniveau

Dvs. du træner kroppen i at koordinere og bevæge sig hurtigere, styrker dine muskler og kan dermed modvirke stivhed.

– Hjernen er plastisk. Det betyder blandt andet at når du laver den samme bevægelse flere gange, bliver hjernen også bedre til at udføre den bevægelse, siger Finn Egeberg Nielsen og tilføjer:

– Men det er vigtigt at du fokuserer på træningen, for når du har parkinson, kan du have svært ved multitasking, og du kan derfor ikke snakke eller lave andre ting samtidigt.

Træn med lyst

Men hvordan starter du så, og hvilken træningsform skal du vælge? Finn Egeberg Nielsen anbefaler at kontakte en fysioterapeut. På den måde kan du få lagt en træningsplan, som passer til din hverdag og dit stadie i sygdommen.

– I virkeligheden er der ikke nogen træningsformer som er bedre end andre. Det er godt at træne hårdt og få pulsen op, samtidig med at du træner balance og styrker dine muskler.

Du skal helst have pulsen op ca. 30-45 minutter hver dag

Derfor er det vigtigt at finde en motionsform som du kan lide, og som gør dig glad, forklarer Finn Egeberg Nielsen og tilføjer:

– Du kan ikke træne forkert eller for meget, så længe du lytter til din krop. Har du udfordringer med din balance, er det vigtigt at du træner med sikkerhed i forhold til fald, du kan fx træne op ad en væg for at undgå at falde.

På sin klinik i Valby arbejder Finn Egebjerg Nielsen meget med at finde motiverende mål. Og nu er vi tilbage til artiklens indledning, for næsten alt er muligt. For eksempel har han startet initiativet Fit4Cure, hvor mennesker med parkinson træner op til cykelløb. Derudover har han samarbejdet med en bokseklub om at igangsætte parkinsonboksning, ligesom han har startet bordtennis- og fodboldhold for mennesker med parkinson.

– Når du har en kronisk sygdom, er det vigtigt at få positive historier at fortælle. I Parkinson-fortællingen kan det let blive sådan at ”Jeg har det skidt” eller ”Jeg ryster lige så meget som i går” er noget af det du typisk har at fortælle. Men hvis du kan sige til dine børnebørn at du har været til boksetræning, er det pludselig en helt anden fortælling. Det har stor betydning at finde ud af at du faktisk godt kan træne. At du kan opnå dine mål, og at du kan konkurrere med andre, lyder det fra Finn Egeberg Nielsen og tilføjer:

– Det er vigtigt at skabe en anden identitet end sygdommen

Kilde: Parkinsonforeningen


2 ANDERLEDES TRÆNINGSFORMER TIL DIG MED PARKINSON

Parkinson Boxing
I samarbejde med Danmarks Bokse-Union tilbyder Parkinsonforeningen boksehold for mennesker med parkinson. Bokseformen er den såkaldte non contact boksning for ikke at risikere skader. Deltagerne træner hastighed, balance, holdning og koordination, samtidig med at de får pulsen op. Der indgår også øvelser hvor man råber og skriger for at træne stemmekraften, som sygdommen ødelægger. Parkinsonboksning giver mulighed for at gå til træning på lige fod med alle andre, men i et trygt rum sammen med andre med samme sygdom.

Parkinsondans
Parkinsonforeningen tilbyder dansehold i hele landet til mennesker med parkinson. Holdene er startet som en del af det treårige projekt ’Dans med parkinson’ med støtte fra TrygFonden. Projektet viste at dans, musik og rytmik har en meget positiv indvirkning på mennesker med parkinson – både fysisk, mentalt og i deres sociale relation med deres partner.

5 RÅD TIL TRÆNING FOR DIG MED PARKINSON

Kontakt en fysioterapeut
Det kan være svært at overskue hvor man skal starte. Med vejledning fra en fysioterapeut får du en fokuseret træningsplan, som hjælper dig i den retning du ønsker.

Få pulsen op
Konditionstræning er særligt godt for dig med parkinson. Det øger ilttilførslen til hjernen, så den har mere at stå imod med når sygdommen udvikler sig.

Ha’ det sjovt
Hvis vægte og fitnesscentre skræmmer dig, betyder det ikke at du ikke kan træne. Du kan gå ture, cykle, dyrke boldspil, danse og meget andet. Find en motionsform som du kan lide, og find gerne nogen at træne med.

Sæt dig et mål
Når du har et mål, giver træningen mere mening. Uanset om det er at cykle 20 kilometer eller at gå hen og besøge børnebørnene en kilometer væk. Find et mål som du vil træne op til. Når du har opnået det, giver det blod på tanden til næste mål.

Træn hver dag
Selvom det kan lyde uoverskueligt, er det rigtig godt hvis du kan træne hver dag for at mindske dine symptomer. Du skal ikke træne det samme hver dag. Varier gerne mellem konditionstræning, styrketræning og mobilitetstræning som fx yoga.

KLASSISKE SYMPTOMER SOM KAN FØLGE MED PARKINSON
• Langsomme bevægelser
• Rysten i hånd eller arm ved hvile
• Muskelstivhed som fx en frossen skulder, eller at hofte og skuldre følges ad på grund af stivhed
• Tab af muskelmasse på grund af manglende bevægelse
• Øget risiko for livsstilssygdomme på grund af inaktivitet
• Depression