To minutters quick fix: Kollega-massage

Af: Tom Wedele Petersen, fysioterapeut, cityfys.dk

Foto: cityfys.dk

En rask gang nakke-skuldermassage kan gøre underværker når musklerne skriger, og skuldrene hænger oppe om ørerne sidst på arbejdsdagen. Massage afspænder musklerne, lindrer smerten og sænker dit stress-niveau.

Når vi har siddet længe ved tastatur og skærm – eller lavet andet ensidigt arbejde – oplever de fleste af os ømhed eller smerter i arme, nakke og skuldre, måske endda krydret med spændingshovedpine.

Problemet opstår når musklerne i arme, nakke og skuldre belastes ensidigt i længere tid. De samme muskelfibre bliver belastet konstant, uden pauser – det kaldes statisk muskelarbejde. Statisk muskelarbejde medfører utilstrækkelig blodforsyning, fordi muskelfibrene er konstant aktive og trukket sammen, så blodet ikke kan flyde uhindret. Når blodet ikke når ud i musklerne, kan der ikke tilføres brændstof, og der kan ikke ske en passende udrensning af affaldsstoffer. Derfor får vi ”myoser”, der føles som hårde spændte områder i musklerne, som giver ømhed eller smerter og eventuelt spændingshovedpine.

Vil vi undgå generne fra det statiske muskelarbejde, er vi nødt til at bruge musklerne dynamisk, fx ved ofte at variere vores arbejdsstillinger og at lave bevægelser eller øvelser. Et yderligere fysisk modtræk kan være en løsnende og smertelindrende massage. Massage kan løsne spændinger i kroppen, og massage påvirker kroppens biokemi ved at udløse stoffer der virker smertedæmpende og beroligende, og som modvirker stress.

De færreste arbejdspladser har fri adgang til massør, men i mangel af bedre kan blot få minutters massage fra en hjælpsom kollega gøre en positiv forskel.

Sådan giver du en hurtig massage

Det kan sagtens lade sig gøre at give massage selvom din kollega er fuldt påklædt. Måske kan han/hun lige tage sin store trøje af?

Det er svært at gøre noget direkte forkert og dermed skadeligt når man giver massage. Undgå dog at massere direkte på nakke- eller ryghvirvlerne. Spørg også altid ind til hvordan det føles for din kollega, og bed vedkommende sige til hvis noget føles ubehageligt. Lær dig selv at ”lytte” med hænderne – hvis musklerne fx spænder voldsomt op under dine hænder når du trykker, har du nok taget for hårdt fat.

Sørg for at din kollega sidder så afslappet som muligt.

Opvarmning:

Start med at varme det område op der skal masseres. Lav fx små hurtige strøg med din håndrod fra nakken og ud på skuldrene samt mellem skulderbladene – det er typisk her man oplever gener fra arbejdet med tastatur og skærm. Har din kollega smerter i nederste del af ryggen, varmer du også op langs lænden.

Gaffelgreb:

Når området føles varmere, tager du fat med et såkaldt gaffelgreb, hvor du bruger én hånd ad gangen. Grib rundt om huden/musklen med tommelfingeren på den ene side, ind mod dig selv, og de 4 øvrige fingre på den anden side. Massér med tommelfingrene. Hold fingrene flade/strakte hele tiden så grebet ikke bliver for hårdt.

Gaffelgrebet kan med fordel bruges i vinklen mellem nakken og ud på hver skulder, med støtte og forstærkning fra din anden hånd. Fortsæt med

Afslappende æltninger:

fx mellem skulderbladene og rygsøjlen, samt langs rygsøjlen hele vejen ned til lænden. Afslappende æltninger er et greb hvor du bruger hele håndfladen eller håndroden, og bevæger hånden i cirkulære, langsomme og rytmiske bevægelser. Du kan lave grebet med begge hænder på én gang eller som gaffelgreb, hvor din anden hånd støtter og forstærker.

Der må gerne trykkes lidt til.

Rigtig god fornøjelse med massagen!

Tom Wedele Petersen er fysioterapeut og direktør i Akademi for Krop og Sundhed, der bl.a. uddanner massører. www.cityfysakademi.dk, info@cityfysakademi.dk, tlf. 70 200 726


Undgå at give massage

.. hvis din kollega er slemt forkølet, har feber eller en lidelse der gør at massage frarådes (fx knogleskørhed). Stop massagen hvis der opstår smerter, udstråling til arme eller ben eller lign.

Etikken er vigtig: Sørg for helt klare linjer

Massage er berøring, og berøring er et følsomt emne i en jobsammenhæng. Uanset hvor oprigtige dine intentioner er, så vil der være kolleger som ikke bryder sig om at blive berørt, eller som synes det er upassende i situationen. Massér aldrig nogen uden at spørge først.

  • Spørg ALTID først, og aftal hvordan massagen skal foregå.
  • Giv altid en hundrede procent ”professionel” massage og undgå ALTID berøring der kan tolkes som kærtegn eller befamling.
  • Afklar med ledelse/kolleger om det er okay at give en kort massage i fællesrummet, eller om det fx skal foregå i et pauserum.

Artikler fra Krop+fysiks arkiv opdateres ikke.