Tekst: Anders Madsen, idrætsfysioterapeut, www.sportsfyssen.dk

Foto: Sportsfyssen.dk

Tape din ankel

Langt de fleste der forstuver foden, træder skævt og vrikker ud over lilletåsiden af foden. Det vil resultere i en delvis eller i sjældne tilfælde hel overrivning af de ledbånd der forbinder underbensknoglen og fodens knogler.

Efter en skade vil der typisk gå op til ni måneder før ledbåndene har genvundet deres styrke, og i den periode vil anklen være svag, løs og ustabil. Samtidig vil ledbåndene ikke sende de nødvendige signaler til hjernen om hvordan foden er placeret. En optapening med uelastisk sportstape kan hjælpe med at stabilisere anklen og stimulere anklens hud og muskler – og dermed minde kroppen om at beskytte leddet. Det er yderst vigtigt samtidigt at igangsætte genoptræning i form af specifik stabilitets- og balancetræning. Træningen skal fortsætte, også efter smerterne er væk, indtil anklen er helt stabil og velfungerende igen.

Den viste tape er en generel ankeltape, som kan bruges som en del af genoptræningen eller som forebyggende behandling, hvis man har planer om at kaste sig ud i udfordrende opgaver som fx trailløb eller orienteringsløb, eller hvis ledbåndene er permanent beskadigede.

Det vigtigste ved denne tape er de to “stigbøjler” der går fra underbenet under foden og op på anden side. De vil trække i hud og hår når fodleddet begynder at vride; og derved får musklerne i underbenet besked om at stramme op og holde fast omkring ankelleddet.

Du kan få hjælp til tapening hos din lokale fysioterapeut.


Læs om baggrunden for tapening og om forskellen på elastisk og uelastisk tape


Støttende tape for læsion af yderste ledbånd (vrid på ydersiden af anklen)

To ankre

En “stigbøjle” og en hestesko

Gentages med overlap

Den færdige tape set fra siden

Den færdige tape set forfra