Sundere livsstil: Vi har alle forskellige veje

Af: Marianne Nørup, journalist

Foto: Marianne Nørup

Vægttab handler om meget mere end kalorier. Derfor er en individuel tilgang til livsstilsændring nødvendig, mener fysioterapeut og personlig træner Nikolaj Jørgensen.

Hvis man ønsker at ændre livsstil, må det vigtigste være at lave en livsstilsomlægning og en plan der kan holde på lang sigt – ikke at fx tabe sig X kilo på tre måneder. Derfor er begreber som bootcamp og slankekur ikke noget vi benytter.
Sådan siger den ene af de to fysioterapeuter bag tilbuddet UTurn i FysioDanmark Roskilde, Nikolaj Jørgensen.

– Vægttab er ikke målet, men en velkommen sidegevinst ved vores UTurn-forløb. Bevæggrunden hos deltagerne er – ud over det sundhedsmæssige – faktisk lige så ofte et ønske om mere overskud og energi, fortæller han, og tilføjer at de fleste deltagere også har fået et kærligt, men bestemt skub af lægen.

UTurn løber over fem måneder og indeholder blandt andet et antal samtaler med diætist og fysioterapeut

– Forløbet er i høj grad individuelt, for vi er alle forskellige, og der er forskellige måder at nå sine mål på, siger han. Enhver har sin egen baggrund, livssituation og hverdag, som spiller ind.

– Ingen er jo havnet i en situation af inaktivitet og eventuel overvægt med vilje. Men det er meget forskelligt hvad der har gjort at man er kommet dertil. Stress kan spille ind. Faktorer i ens privatliv. Et arbejde der er svært at kombinere med fysisk aktivitet eller sund kost. En række psykologiske faktorer, forklarer Nikolaj Jørgensen.

– Mange har taget på over årene, de ved ikke helt hvordan, det er bare kommet snigende. Mange har også forsøgt sig med diverse damebladskure og kostregimer uden held. Og de er som regel fortvivlede over at intet virker. Der opstår med tiden en overbevisning hos dem om at det ikke kan lade sig gøre.

Motion giver overskud

Fysioterapeuten gør opmærksom på at motion og bevægelse ikke i sig selv er et effektivt middel til vægttab. Forskning underbygger til gengæld at det er effektivt til at bibeholdeet vægttab, og et glimrende supplement i løbet af et vægttabsforløb af flere årsager.

– Fysisk aktivitet giver blandt andet energi og motivation, som er kerneværdier i forhold til at kunne gennemføre en livsstilsændring. Dertil kommer naturligvis alle de helbredsmæssige fordele motion bringer med sig, herunder forebyggelse af osteoporose og diverse livsstilssygdomme. Og så sørger træningen for at vægttabet ikke går ud over muskelmassen – at det primært er fedt der forsvinder, siger Nikolaj Jørgensen.

Ikke så nemt som det kan lyde

Nikolaj har efteruddannet sig inden for adfærdspsykologi og motivationsanalyse – og netop motivationen ser han som central:

– Vi motiveres forskelligt. For nogle kan det være tanken om at vende tilbage til noget man engang var glad for, eksempelvis håndbold. For andre er det sociale element omkring træning det som kan få dem afsted. For andre igen kan det være motiverende at kunne måle fremgang og nå sine mål og delmål – og det behøver på ingen måde være at tabe 25 kilo eller gennemføre en maraton, det kan være umiddelbart små ting, som har en stor betydning i hverdagen, fx at kunne tage trapperne uden at miste pusten eller at rejse sig fra stolen uden at støtte – eller helt banalt sætte flere kilo på i styrketræningen. Det er min opgave, sammen med klienten, at finde frem til det der virker for hver enkelt.

Alle kan træne

Af samme grund kan Nikolaj ikke give generelle råd til hvad der er bedst træningsmæssigt, hvis man gerne vil tabe sig og forbedre sin generelle sundhed.

– Men træn gerne 2-3 gange om ugen. Træn på hold eller individuelt, alt efter hvad du bedst kan lide og holde fast i. Og vær fysisk aktiv i dagligdagen.
Nikolaj anbefaler dog at man træner i et center, en forening eller lignende. For hjemmetræning er et projekt i sig selv, og kræver stor selvdisciplin.

Mange har dårlige oplevelser med fysisk aktivitet, og mange har forsøgt, men givet op fordi de fik skader.

– Det er en kæmpe force for os her at vi som fysioterapeuter kan inddrage deltagernes skavanker når vi vejleder dem i træningen. Uanset om de har smerter i ryg, knæ, hofter eller skuldre eller har udfordringer med hjerte eller lunger, så kan vi altid finde en måde de kan komme i gang på. Og på den måde får de oven i hatten også genoptrænet deres skader eller svage punkter.

Videre i livet

Stort set alle deltagerne gennemfører UTurn-forløbet. Men det er ikke alle der når præcis de mål de har ønsket.

– Men de har en række redskaber med herfra. De er for eksempel blevet bedre til at analysere deres egen adfærd: Når det ’går galt’, hvad er det så der sker, og hvad kan hjælpe mig til at det går godt næste gang?

Ifølge Nikolaj er en hyppig grund til ikke at nå sine mål, at man har haft for store forventninger. Man har ladet sig gribe af drømmene og fx ikke taget højde for at der jo ikke pludselig er flere timer til rådighed i døgnet.

– Og når det drejer sig om vægt, så er regnestykket sjældent så simpelt som kalorier ind og ud. Der er ofte en række psykologiske faktorer der spiller ind, og de skal adresseres hvis man ønsker en varig omlægning af sit liv. Det handler aldrig kun om ’at tage sig sammen’.