Sådan kan du takle angsten for corona

Redaktionen

Psykiatrifondens telefonrådgivning tager i disse dage opkald om angst og bekymringer, der er forbundet med coronavirus.

Flere af os er nok mere bekymrede end normalt i disse dage. Men nogle bliver mere bekymrede end andre. Hos nogen kan bekymringen udvikle sig til angst.

Det gælder naturligt de, der har et skrøbeligt helbred og mindre modstandskraft, men det gælder i høj grad også de, der i forvejen har det svært og måske lever med angst. Det mærker man hos Psykiatrifondens telefonrådgivning. Heldigvis er der hjælp at hente.

Vanskelig tid

Onsdag den 11. marts 2020, vil formentlig,  for eftertiden være en historisk dato, hvor Danmark blev lukket ned pga. coronavirus eller covid19. Håndsprit er hverdag, flere gange om dagen, håndvask er for længst blevet vigtigere end at børste tænder, og andres nys får mange til at rykke til et andet sæde i bussen. Men for nogle er det mere end en tid, hvor vi tager nogle ekstra forholdsregler og ellers lever vores liv stort set, som vi plejer. For de, der har en psykisk sårbarhed eller som lever med angst og et bekymret sind, kan det være en meget vanskelig tid.

-Taler man med et menneske, der er sårbar, bange og bekymret, så må man ikke feje den bekymring væk med en frisk bemærkning. Tag bekymringen alvorligt og vis forståelse. Vi skal vise hinanden solidaritet i den her situation, siger Psykiatrifondens formand psykiater Torsten Bjørn Jacobsen.

Hvad kan du selv gøre?

Find øvelser og råd i Psykiatrifondens mentale motionscenter

Psykiatrifondens rådgivning har de senere dage fået en del opkald fra mennesker, der føler sig under et ekstra hårdt, psykisk pres i denne tid. Nogle, fordi de samtidig har en fysisk sygdom, der gør dem udsatte, hvis de bliver smittede, og andre fordi de i forvejen har det svært og nu mærker det endnu mere.

-Når angstniveauet generelt stiger i samfundet, bliver nogle ramt hårdere end andre. Hvis man i forvejen har det svært og måske har angst, så er man mere udfordret, siger Torsten Bjørn Jacobsen.

Faktisk ved man, at udefrakommende begivenheder som en virus eller andre voldsomme begivenheder kan få store konsekvenser for menneskers psykiske helbred, også på stor afstand. I 2016 viste dansk forskning , at terrorangrebene i USA den 11. september 2001 var en stærkt medvirkende årsag til, at der et år efter var sket en stigning i antallet af nye tilfælde af traume- og stressfremkaldt angst i Danmark på 16%.

Tankeøvelser kan hjælpe

De samtaler i Psykiatrifondens rådgivning, som handler om coronavirus, er blandt andre med mennesker, der ikke kan slippe tanken om smitten eller konsekvenserne. Det dem som ikke tør køre med bussen, som allerede længe har brugt handsker og tørklæder for at beskytte sig og som drømmer om det om natten.

-Noget af det, der kan hjælpe, når angsten og bekymringerne fylder, er nogle tanke-øvelser, hvor man prøver at jage de bekymrede tanker væk, siger Torsten Bjørn Jacobsen.

Her giver han en række gode råd, der kan hjælpe i situationen:

Gode råd hvis du får angst

  • Se dig omkring og sig til dig selv, hvad du ser. Et billede, en radiator, hvad der nu end er på stedet. Det handler om at rette din opmærksomhed udad og komme tilbage til dig selv uden angsten.
  • Træk vejret helt ned i maven og pust angsten ud.
  • Tankestop – sig tanken imod og brems den. Sig simpelthen ”stop” for dig selv. Det kan give ro og plads til positive tanker.
  • Sørg for at sove godt.
  • Undgå at isolere dig. Lav aftaler med de mennesker, du holder af. Engagér dig i meningsfulde aktiviteter. Det får fokus væk fra de angstfulde tanker, og det giver dig noget at glæde dig til.

Læs meget mere om angst og bekymringer og find hjælp, råd og øvelser i Psykiatrifondens mentale motionscenter