Som skuespiller er det vigtigt at være i god form. Man kan ikke bare give slip og lade stå til, for kroppen skal kunne stå på en scene aften efter aften, siger Mikkel Boe Følsgaard, der for nylig spillede benamputeret krigsveteran i spillefilmen De Standhaftige.
En velfungerende nattesøvn og en krop der kan stå mål med den ofte krævende hverdag på et filmset. Det er de umiddelbare gevinster ved at holde sig i form for skuespilleren Mikkel Boe Følsgaard:
– Som skuespiller er man nødt til at være i en rimeligt god grundform. Man kan ikke bare give slip på sin krop, for så er man på den hvis man pludselig bliver tilbudt en fysisk krævende rolle, eller bare en teaterrolle hvor man skal stå på scenen aften efter aften, fortæller den 32-årige skuespiller.
Som for så mange danskere er Mikkel Boe Følsgaards foretrukne træningsformer løb og styrketræning. For tiden suppleres der med boksetræning, fordi han snart skal spille bokser i en ny film, men ellers er det løbeturen rundt om Utterslev Mose der udgør grundstammen i hans personlige træningsrutine. Og ud over at hjælpe ham i hans arbejdsliv er træningen også kilde til alment velvære:
– Jeg sover simpelthen bedre når jeg får trænet: går ud som et lys om aftenen og vågner veludhvilet om morgenen. Jeg kan tydeligt mærke at jeg har mere energi når jeg træner regelmæssigt, end hvis jeg i en periode har været lidt for doven. Og så peger al forskning jo på at motion er den bedste medicin mod nærmest alt.
Mikkel Boe Følsgaard blev landskendt over en nat da han i 2012 vandt en Sølvbjørn for sin rolle som Christian VII i den historiske film En kongelig affære. Siden har vi især lært ham at kende som yngstesønnen Emil i DR’s dramaserie Arvingerne. Begge er roller hvis udfordringer først og fremmest bor i hovedet, og hvis kampe udspiller sig i relationen til andre mennesker og egne indre dæmoner.
Dette forår fik vi ham så at se i en rolle hvis udfordringer i høj grad er fysiske: I filmen De Standhaftige spiller han den unge soldat Thomas, hvis livsvilkår ændrer sig fundamentalt da han får sprængt begge ben af på patrulje i Afghanistan:
– At spille amputeret var lidt af en øjenåbner. Først og fremmest var det en kæmpe oplevelse at møde Christian, som agerede stand-in for mine ben i nogle af filmens scener, og som selv er amputeret krigsveteran. Gennem mødet med ham blev jeg meget bevidst om hvor ‘skæv’ man er i folks øjne når man går på proteser eller sidder i kørestol: Man stikker ud og bliver set på som anderledes, og første gang jeg mødte Christian, måtte jeg da også tage mig selv i at tænke ‘puha det må være ubehageligt, og hvor er det synd’. Men der er simpelthen nul procent selvmedlidenhed i Christian: Hans måde at tackle sin situation på er beundringsværdigt positiv og helt uden bitterhed.
Den benamputerede Christian S. Richardson, der mistede begge ben på mission i Afghanistan, agerer ikke kun Mikkel Boe Følsgaards understel på lærredet. Det var også ham der vejledte skuespilleren i hvad det indebærer at gå på proteser, og hvordan Følsgaard skulle bevæge sig så det så troværdigt ud i filmen:
– Når man mister sine ben, får kroppen et helt nyt balancepunkt. Man skal lære sin krop at kende på ny, og derfor får man tit sådan en skæv og tilbagetippet gang når man skal op og gå på proteser. Jeg fik faktisk helt ondt i ryggen i starten, fortæller Mikkel Boe Følsgaard og demonstrerer den anderledes gang ved at indtage en stiv kropspositur med buespændt ryg og overkroppen tippende faretruende bagover.
Rollen som krigsveteranen i De Standhaftige betød også at Mikkel Boe Følsgaard stiftede bekendtskab med det banebrydende genoptræningsprojekt Danish Wounded Warriers Program (DWWP). DWWP er grundlagt af to kongelige balletdansere i samarbejde med Rigshospitalet med det specifikke mål at hjælpe de sårede soldater der i 2000’erne begyndte at vende hjem fra Danmarks internationale krigsmissioner.
Det umage møde mellem ballettens verden og soldaterverdenen har inspireret filmens plot, og for Mikkel Boe Følsgaard var det endnu en øjenåbnende oplevelse at møde Josee Bowman, en af de to hovedkvinder bag DWWP:
– Jeg har kæmpe respekt for det arbejde Josee gør for de amputerede soldater. At to så forskellige verdener som balletten og militæret skulle have noget tilfælles, ligger jo ikke sådan lige for og kan virke overraskende når man først hører om det. Men i ballettens verden har man gennem årtier opbygget nogle erfaringer med genoptræning af skadede kroppe, som verden uden for balletten måske ikke har været så opmærksomme på, siger han og fortsætter:
– Så det at Josee kom ind og fik flyttet fokus fra biceps til torsoopbygning, tror jeg var ret vigtigt for soldaterne og hele den måde man anskuer amputeredes genoptræning på. Når ens ben er væk, skal kroppen lære at kompensere for at ens balancepunkt har flyttet sig. Man skal genfinde sin core, forklarer skuespilleren og henviser dermed til et af grundbegreberne inden for pilates, som er den kropsteknik DWWP-programmet er bygget op omkring.
Selv har den unge skuespiller indtil nu gudskelov været forskånet for større helbredsmæssige udfordringer. Men han passer også godt på den krop der skal skaffe ham mad på bordet – hvad enten den skal inkarnere krigsveteran, majestæt, bokser eller Grønnegaards-arving.
Kort om Mikkel Boe Følsgaard
|
Artikler fra Krop+fysiks arkiv opdateres ikke.