Løb med børn skal være lig med sjov og samvær

Af: Per Øllgaard, fysioterapeut, Specialklinik for løbere og SOLEMAIDS.

Foto: Shutterstock

Løbeturen skal være noget som både du og dit barn ser frem til. Sammen kan I gøre turen både hyggelig, udfordrende og sjov. Men er løbetræning overhovedet nødvendigt eller relevant for børn?

Børn har i de helt unge år fra naturen en fysik som topatleter, hvor deres udholdenhed er enorm, og hvor de kan lege og bevæge sig dagen lang uden at blive trætte. Det viser ny forskning. Og børn har da også medfødt en stor lyst til fysisk aktivitet. Men allerede fra børnene er 9-11 år, falder deres aktivitetsniveau, bl.a. fordi de oplever at de lettere bliver trætte, og at det tager længere tid at restituere. Desuden bevæger selv små børn sig i dag mindre end tidligere, bl.a. på grund af de mange digitale fristelser der trækker børnene væk fra fysisk aktivitet, og fordi de rammer der indbyder til fysisk leg og samvær, måske ikke findes.

Værn om glæden ved bevægelse!

Det er vigtigt at børn motiveres til at bruge kroppen fra de er helt små. De skal erfare hvor fantastisk kroppen er, og de skal få lyst til at bevæge sig og afsøge verden og sig selv.
Løb er en helt naturlig del af børns leg, og langt de fleste børn synes at leg hvor løb indgår, er sjovt. Når børn løber, kan de konkurrere med hinanden i at komme først, de kan nå at gemme sig et særligt godt sted, og de kan nå bolden først og score mål! Under løb mærker barnet hvor sej en maskine kroppen er: Vejrtrækningen bliver hurtigere, man bliver forpustet og får måske svært ved at tale, man bliver varm og mærker i det hele taget den frydefulde fornemmelse af at røre sig. Vejen til smil og latter er kort når vi er i bevægelse.

Løb kan ikke stå alene

Løb er en grundlæggende færdighed som er vigtig at vedligeholde og træne. Løb er nemlig en oplagt måde at opnå en god kondition på, hvad enten man er barn eller voksen. Og en god kondition er vigtig for at trives og have det godt, og for at kunne overkomme hverdagens udfordringer. Men løb kan ikke stå alene, hverken for børn eller voksne. Især når det handler om børn, er det vigtigt at bevæge sig alsidigt, for barnet skal vedvarende stimulere sin koordination, styrke, bevægelighed, hurtighed og præcision for at skabe et godt motorisk fundament for resten at livet. Alle de færdigheder kan løbetræning alene ikke dække.

Støt dit barn til et aktivt liv

Det er altid vigtigt at understøtte børns lyst til bevægelse, og har dit barn lyst til at løbetræne, så lad det endelig løbe. Støt barnet i at løbe – og i øvrigt bevæge sig i passende grad – men uden at presse barnet så en evt. spirende lyst forsvinder. Hvis du gerne vil løbe sammen med dit barn, er det vigtigt at du og dit barn aftaler hvornår (hvor hyppigt) I løber sammen, og hvordan I løber sammen. Sidstnævnte handler om at få afstemt hvad barnet gerne vil – og i mindre grad hvad du som forælder gerne vil. Målet er at hjælpe barnet til gode oplevelser, og derfor er det vigtigt at lytte til barnets ønsker for jeres fælles træning: Er det at være sammen med dig? Den friske luft? At løbe hurtigere på rundstrækningen end i sidste uge? At løbe på sjove måder og nå hen til vandet?
Løbeturen skal med andre ord være en form for målrettet leg, hvor der i højere grad er fokus på processen og det I oplever sammen på turen, end på resultatet, fx hvor langt I løber.


Løb og leg

Løb skal være en leg. Prøv eksempelvis:

  • Løb på forskellige måder: Sprint, løb sidelæns/baglæns, hop, spring, lav retningsskift, løb gadedrengeløb. I kan evt. skiftes til at finde på.
  • Lav små konkurrencer undervejs, hvor I løber om kap over korte afstande (hvem kommer først hen til det høje træ)
  • Løb stafetløb, fx hvor barnet løber rundt om fodboldbanen mens far laver smidighedstræning eller styrketræning, og byt så roller
  • Hold små pauser undervejs, hvor I stopper op og snakker, fx om det I ser på jeres tur; eller brug pausen til at lave fysiske lege og øvelser (fx slå vejrmøller, hoppe længdespring, længdekast)

Voksne og børn løber forskelligt

En løbetur med dit barn kan opleves meget afbrudt, og du undrer dig måske over at dit barn løber alt for stærkt og ikke formår at disponere sine kræfter. Men sådan er barnets fysiologi skruet sammen, og du skal derfor indstille dig på at dit barn spontant stopper op mange gange og har lyst til at løbe korte distancer. Til gengæld kan du godt regne med at dit barn lynhurtigt er klar igen, selv efter en mindre pause – og sandsynligvis hurtigere klar end dig! 


Behøver børn konditionstræne?

Vi ved at aktive børn formentlig ikke opnår ret store forbedringer ved målrettet konditionstræning. Der er fx ikke noget der tyder på at konditallet øges hos børn der løbetræner, sammenlignet med børn der dagligt bevæger sig fysisk igennem leg. Det er derfor fuldt tilstrækkeligt at ”lege” kredsløbs – og styrketræningen ind. Sørg dog for at stimulere til at denne naturlige træning indgår i dit barns liv, både via bevægelse og leg i dagligdagen og gennem fysisk leg og/eller sport i fritiden. I nutidens samfund sker dette ikke på samme måde af sig selv, som det gjorde tidligere.

Først i de tidlige teenage-år bliver decideret konditionstræning relevant, bl.a. fordi barnet af forskellige årsager begynder at vælge fysisk aktivitet fra (det viser statistikker at de unge i høj grad gør – med mærkbare konsekvenser for deres fysiske form).


Motionsløb for børn

Hvis dit barn har et stærkt konkurrenceinstinkt og elsker at vinde over sig selv, så lad ham endelig presse sig selv. Glæden over at vinde overskygger anstrengelserne, og det fysiske ubehag er prisen for at komme først. Synes dit barn at det er sjovt at konkurrere, kan du roligt bakke op omkring deltagelse i konkurrencer. Det er kun sundt.
Som udgangspunkt bør børn under 12 år ikke løbe lige så langt som deres forældre. Sæt grænsen for løbeture og konkurrencer til max 5 km. Blandt andet fordi mange lange ture kan udtrætte barnet så meget at der ikke er energi til at bruge kroppen til fysiske lege der udvikler motorikken mere alsidigt. Halv- og helmaraton er selvfølgelig kun for voksne.


Børn, fodtøj og skader

Når dit barn løber, er det vigtigt med godt fodtøj. Fodtøjet skal være let og bevægeligt og sidde godt fast på foden. Hvis dit barn gerne vil løbe mere end to gange om ugen og lidt længere distancer, kan det være en god idé at købe rigtige løbesko. Men er det kun en enkelt eller to løbeture om ugen, kan børn, i modsætning til voksne, sagtens bruge almindelige sportssko.

Børn kan, ligesom voksne, bliver overbelastede, men børn overbelastes som regel af andre årsager end voksne. Børnene vokser, og det betyder at knoglerne er bløde i deres vækstzoner. Ved hyppige og hårde landinger på hælen, kan hælknoglen fx blive smertefuld. Det samme gælder for sener der hæfter på knogler i vækst. Mange idrætsaktive børn i 12-15 års-alderen oplever smerter under knæskallen, hvor senen hæfter, også som følge af vækst. Som forælder bør du løbende tale med dit barn og observere: Får barnet en ændret gang, eller klager det over at have ondt? For så er det vigtigt at I får hjælp til at komme smerterne til livs, så dit barn kan fortsætte sine aktiviteter og sin træning.


Læs mere om hvordan du kan stimulere dit barns motorik og lyst til sport og motion her på siden.

Børn og sport: Få det bedste ud af børnenes træning!

Overbelastningsskader hos børn og unge

Udetræning: Suveræn aktivitet for børn og voksne

Indret dit hjem til bevægelse og leg

Fysisk aktive børn: Indret haven til leg og bevægelse

Fyr motorisk op under børnene: Medrivende lege får børn til at sprudle