Leddegigt – år 2020

Tekst: Marianne Nørup, journalist

Foto: Shutterstock

Træthed, smerter og hævelse er de mest almindelige symptomer ved leddegigt. Medicin er uhyre effektivt, men kan desværre ikke hjælpe alle. Men alle har gavn af træning og fysisk aktivitet.

Gigt er mange ting, faktisk findes der ikke mindre end 200 forskellige gigtdiagnoser. Mest kendt er nok artrose (også kaldet slidgigt), som mere end 300.000 danskere er diagnosticeret med. Men også leddegigt (reumatoid artritis) er udbredt: 50.000 danskere lider af sygdommen, mens 25.000 er ramt af psoraiasisartritis.

Smerte, hævelse og træthed

Leddegigt rammer typisk fingre, hænder, albuer, skuldre, ankler, fødder, knæ, kæbeled og halshvirvelsøjlen (nakken), og er karakteriseret ved smerter og hævelse omkring de ramte led. Leddene føles stive, især om morgenen, og mange patienter lider under udtalt træthed og udmattelse (kaldet fatigue). Tilsammen kan symptomerne give nedsat funktions- og arbejdsevne, og der kan være psykiske og sociale komplikationer. Forløbet er svingende, idet sygdommen veksler mellem aktive perioder og mere rolige perioder hvor betændelsestilstanden ligger i dvale.

Leddegigt skyldes ændringer i ens immunsystem. Både arvelige og livsstilmæssige faktorer kan spille ind, men det er langt fra kortlagt hvorfor nogle udvikler sygdommen. Man ved dog at forskellige faktorer kan trigge eller udløse sygdommen, heriblandt rygning, og at forskellige miljø-og livsstilsfaktorer har betydning for selve sygdommens forløb. For eksempel er rygning, manglende motion og usund kost med til at forværre situationen.

To grupper af patienter

Både når det gælder symptomer og forløb, er det vigtigt at skelne mellem to grupper af leddegigt-patienter, fortæller Susanne Jürgensen, som er ledende fysioterapeut på Dansk Gigthospital i Sønderborg. Det er nemlig sådan at der i dag findes effektiv medicin, som i høj grad kan holde symptomerne nede og udviklingen af sygdommen i skak.

– Men desværre er det ikke alle patienter som har gavn af den medicin. Cirka 20-30 procent opnår utilstrækkelig effekt eller kan ikke tåle medicinen, siger hun.

– De velbehandlede oplever derfor langt færre symptomer, ligesom de oplever sygdommens udsving svagere end de ikke-velbehandlede.

Deforme led kan undgås

For år tilbage var det velkendt at leddegigt-patienters led blev deforme, fx med karakteristiske krumme hænder og skæve fingre. Det sker heldigvis sjældent i dag.

– Den gode nyhed er at de store fremskridt inden for de medicinske, biologiske lægemidler hjælper rigtig, rigtig godt. Samtidig er det i dag også muligt at stille diagnosen tidligt i forløbet og derfor komme hurtig i gang med den medicinske behandling, så ødelæggelser af led undgås. Men igen er der her forskel mellem dem der er velbehandlede medicinsk, og dem der ikke er, påpeger Susanne Jürgensen.

Hvad kan man selv gøre

Medicin er således alfa og omega for at bekæmpe både sygdom og symptomer. Når medicineringen er på plads, er det mest effektive middel fysisk aktivitet og træning. Det er til gengæld uhyre relevant, fortæller fysioterapeuten.

– I første omgang er motion vigtig på grund af den almene sundhedseffekt. Leddegigt-patienter får nemlig qua deres sygdom sjældent bevæget sig nok – helt forståeligt, for det gør ondt, og de mangler energi.

– Det handler helt basalt om at du skal opnå og vedligeholde god bevægelighed, stærke muskler, hjerte og kredsløb, så du lettere kan klare dagligdagens udfordringer, og så du opnår velvære. Og derudover øger motionen også den mentale sundhed, tilføjer Susanne Jürgensen.

Ikke farligt

Tidligere var man tilbageholdende med at anbefale motion til leddegigtpatienter. Frygten var at den fysiske aktivitet ville få sygdomsaktiviteten til at blusse op. Men nyere studier viser at det ikke er tilfældet, hverken for aktivitet ved moderat eller høj intensitet, ligesom motionen heller ikke destruerer eller på anden måde påvirker leddene negativt.

– Når det er sagt, skal man igen være opmærksom på dem som ikke er medicinsk velbehandlede. De kan have hævede led og smerter, og træningen skal derfor tilpasses. De har ofte gavn af at træne mere skånsomt, fx i varmvandsbassin, lyder det fra fysioterapeuten.

Træning kan mindske smerterne

– Er du velbehandlet, skal du træne ligesom alle andre – gerne mindst en halv time om dagen med moderat til høj intensitet, plus to gange om ugen med høj intensitet. Du skal naturligvis starte langsomt op og øge gradvist, hvis du er utrænet. Og hvis du mærker nye eller flere smerter end normalt – som ikke skyldes træningsømhed – mere end et døgn efter træningen, så bør du justere, fx ved at træne knap så hårdt næste gang, lyder rådet fra fysioterapeuten.

Langt de fleste motionsformer er okay. Badminton, håndbold, fodbold mv. kan være hårdt for leddene, men kan prøves af. Har man svær sygdomsaktivitet, kan der findes mindre belastende alternativer.

– Måske skal du hellere gå ture eller stavgang, træne i varmtvandsbassin, cykle, træne med stor bold eller dyrke yoga hvis du får ondt af kontaktsport, siger Susanne Jürgensen. Hun anbefaler at få hjælp af en fysioterapeut til at tilrettelægge et træningsprogram, som er tilpasset svingningerne i sygdomsaktiviteten. Fysioterapeuten kan desuden vejlede i aflastning af de led som er præget af sygdomsaktivitet, ligesom der også kræves særlig vejledning for dem som har fået et kunstig led.

Trætheden kan bekæmpes

Også arbejdsmæssigt er der som udgangspunkt frit slag.

Uanset gigttype og medicinsk respons, så gælder det om at være så fysisk aktiv som muligt. Ikke bare for kroppens skyld:

– Energiniveauet øges også via fysisk aktivitet, og det er en uendeligt vigtigt for disse patienter, hvor træthed er så stor en faktor, siger Susanne Jürgensen. Hun forklarer at fatigue sandsynligvis skyldes betændelsesaktiviteten, men også psykologisk udmattelse – og den kan være svær at bekæmpe. Men fysisk aktivitet og træning kan give mentalt overskud og skabe et højere energiniveau, både kropsligt og psykisk, påpeger hun.

Af andre indsatser der kan gavne mennesker med leddegigt, nævner fysioterapeuten antiinflammatorisk kost, hvor blandt andet fede fisk har en god indvirkning på betændelsestilstanden og kan være med til at dæmpe smerter og stivhed omkring leddene.


Gigtforeningen har lavet podcast-serie, ”Kend din gigt”. Se mere på www.gigtforeningen.dk