Hop med på trampolin-dillen

Af: Marianne Nørup, fysioterapeut

Det er sjovt. Og sjovt må det have set ud hvis nogen lige havde stukket hovedet indenfor i det lyse lokale i Dansk Fitness i Fredericia denne tirsdag aften. For her står 11 kvinder og en enkelt modig mand på hver sin trampolin med knæene oppe om ørerne og hopper for fuld udblæsning.

Helt oprigtigt føler jeg mig lidt som en overstadig frø! Men det er helt ok, for vi har alt for travlt med at holde balancen og koncentrere os til at kigge på hinanden. Og først og fremmest er det jo bare sjovt.

Jeg er hoppet med på den nye dille, Jumping Fitness, og er til prøvetime hos Dansk Fitness i Fredericia. Vi er en flok i alle størrelser og med et aldersspænd fra 20’erne til ca. 50 år. Louise Jeppesen, som er kvinden på fører-trampolinen (og hende der har ført Jumping Fitness til Danmark), fortæller at hun selv er hypermobil og har svage knæ, men at trampolintræningen har hjulpet hende med begge dele. Faktisk har det tidligere været svært for hende at finde noget højintens træning hun kunne klare, siger hun.

Man skal være opmærksom

Jeg er selv som fysioterapeut stor fortaler for trampolintræning, men også meget opmærksom på udfordringerne. Det er af stor betydning at man bevæger sig korrekt, sikkert og bevidst, og netop når man hopper på hold, kan det lettere gå galt. Senere taler jeg dog med en anden deltager, som til min overraskelse fortæller at hun har født for syv måneder siden og har haft bækkenløsning, men at hun, efter at hun er begyndt at hoppe – og danse zumba – ikke længere har smerter, og kan mere end hun har kunnet i tre år. Der har dog, særligt i starten, været en udfordring ift. at holde tæt under hopperiet, men den er løst via bækkenbundstræning.

Ny indpakning af kendt aktivitet

Sveden hagler ned ad os, men det er svært ikke at smile alligevel, for det er altså sjove bevægelser, musikken er god, og det føles ikke så hårdt som når jeg fx løber.

Jumping Fitness har eksisteret halvandet år herhjemme, men træningsformen er ikke ny. Det nye for mig er at træne på et hold, og det giver overraskende meget mere energi. Desuden er trampolinen mærkbart bedre og mere sikker end en standard mini-trampolin, primært fordi dugen sidder fast ved hjælp af kraftige, tætsiddende elastikker frem for fjedre. Trampolinerne har desuden et ”cykelstyr”, der bruges til at hvile underarmene på når man vil give ben-bevægelserne et ekstra gear.

Tilpas udfordring

Derhjemme ville jeg aldrig hoppe en hel time i træk, men timen går hurtigere end forventet, også selvom vi faktisk er i bevægelse hele tiden. Vi skifter mellem forskellige trin, så det ikke bliver ensformigt, og trinene bliver aldrig så svære at det for alvor går ud over min balance. Louise fortæller at der er klare regler for hvilke trin man må bruge, alt efter hvor hurtig musikkens rytme er. Hvis det går hurtigt, skal det være helt simpelt, går det langsomt, er det ok at sætte lidt mere udfordring på.

Gulvet føles underligt hårdt under mig da jeg forlader Dansk Fitness, men humøret er højt og motions-samvittigheden i top.


Jumping Fitness

Jumping® Fitness opstod for ca. 14 år siden i Tjekkiet, ud fra ideen om at udvikle et træningsprogram der styrker kroppen mens du har det sjovt. Man hopper på særligt udviklede trampoliner.

Træningen er en kombination af hurtige og langsomme spring, traditionelle aerobic-trin, spurter og ”power sports”-elementer.

Du kan p.t. træne 13 steder i Danmark (flere er på vej) – læs mere på www.jumping-fitness.dk eller tjek youtube.

Det får du:

Pulsen op

Træning af musklerne i ”core” (kroppens center), ben og baller

Balancetræning

Koordinationstræning

Stabilitetstræning af fod- og knæled (såfremt du hopper korrekt)

En anderledes motionsoplevelse

Mindre stød-belastning op gennem kroppen end når du løber

OBS:

Trampolintræning er god stabilitetstræning. Men har du meget løse fodled eller instabile knæ, skal du være opmærksom. Det samme gælder hvis du har dårlig balance.

Aktiver mave- og rygmuskler, så du beskytter ryggen. Hold dit lændesvaj.

Vær meget opmærksom på at spænde i bækkenbunden. Hvis du ikke har styr på dette, så vent med at hoppetræne til du har trænet din bækkenbund stærk og udholdende. En hel times hopperi vil for selv en velfungerende bækkenbund være en stor udfordring. Små pauser undervejs kan opveje en del.

Spænd sports-bh’en godt!

Artikler fra Krop+fysiks arkiv opdateres ikke.