At holde ved er det sværeste – og det vigtigste

Af: Freja Fredsted Dumont

Foto: Sirena Soap

For et år siden løb det nordjyske firma Sirena Soap med prisen for regionens sundeste arbejdsplads. Nu handler det om at holde fast i den nye sundhedskultur – noget der kan være en udfordring når hjulene drejer hurtigt i forretningen.

Det så rigtig fint ud: I 2018 blev Sirena Soap Aps kåret til regionsvinder i konkurrencen ”Danmarks Sundeste Arbejdsplads – Initiativprisen 2018”. Arbejdspladsen, der producerer en lang række rengøringsprodukter, havde besøg af en fysioterapeut som lavede individuelle sundhedscheck på alle medarbejderne; der blev udvalgt en intern trivselsagent, og der var fokus på sund kost og bevægelse samt en gang daglig motion i arbejdstiden.

Men alle de gode intentioner og nye, sunde initiativer blev hurtigt udfordret af et øget pres på grund af vækst i virksomheden – en positiv ting, men noget der betyder at der skal løbes stærkere i dagligdagen.

– Situationen lige nu er at vi skal finde ud af hvordan vi holder ved. Specielt når udefrakommende faktorer forstyrrer, siger direktør i firmaet, Per Bo Christensen og fortsætter:

– Men hvordan får man så tid til det hele? Det er motivationen der skal fasttømres, så sundhed bliver en del af kulturen hos Sirena Soap. Det handler om at holde fast, også når det går stærkt.

Hvordan holder man fast?

Midt i frustrationen over at de sunde tiltag var blevet overskygget af øget arbejdspres, tikkede der pludselig en mail ind i Per Bo Christensens e-mail-indbakke. Det var en besked fra fem studerende på kandidatuddannelsen Læring og Forandringsprocesser på Aalborg Universitet.

Gruppen fra AAU var fascinerede over Sirena Soaps sundhedsmæssige tiltag og ville i deres projekt gerne sætte fokus på sundhed på arbejdspladser. De indledte derfor et samarbejde med Sirena Soap, hvor de studerende ville se på hvordan man bevarer den positive udvikling. Gruppen besøgte derfor Sirena Soap for at indsamle data i form af observation og enkelte interviews.

– Vi er alle stadig super motiverede for at komme i gang igen. Vi har et godt socialt sammenhold, som jo er en væsentlig faktor for at opretholde motivationen til de sunde tiltag. Men det er fedt at der kommer nogle udefra og giver et perspektiv på vores projekt, siger Per Bo Christensen.

Små skridt der holder

Målet for AAU-gruppen var at finde frem til motiverende sundhedstiltag som kunne tilpasses medarbejdernes hverdag. Små ændringer i hverdagen, som kan gøre en kæmpe forskel i det lange løb. Gruppen fandt derfor forslag til hvordan medarbejderne kunne gribe udfordringen an, så vaneændringen bliver en god oplevelse.

– For det første skal en vaneændring være effektiv, altså i dette tilfælde være sund og eksempelvis hjælpe til at få vægten ned. Dernæst skal den være lystbetonet – noget man er motiveret for og kan overkomme. Og sidst, men ikke mindst, skal den skal være realistisk, dvs. praktisk mulig at leve med – også på længere sigt, siger Sanna Bøgelund fra gruppen og fortsætter:

– Et godt første skridt i eksemplet med vægttab kunne være at se på sine drikkevaner. Kalorier i flydende form mætter generelt dårligere end kalorier i fast form, så det er et oplagt sted at sætte ind. Så er man allerede godt i gang.

Engagerede fanebærere

Ved større gennemgående forandringer kræves det også at der er nogle som tør gå forrest og tage et ansvar. Og når det gælder sundhed og trivsel på arbejdspladsen, har det været naturligt for de to produktionsmedarbejdere, Ann Andreasen og Karina Sønderby, at tage teten. Derfor er de blevet bevilliget to kursus-dage, hvor de skal ”uddanne” sig til trivselsagenter, der kan spotte mistrivsel på arbejdspladsen.

– Jeg kan fornemme hvordan andre har det. Uden at der er noget mystisk i det. Og så har jeg måske også modet til at gå hen og sige: Hvad er der galt med dig i dag? Har du sovet dårligt, eller har du det skidt i dag? Det er faktisk den fornemmeste del af mit job, siger Karina.

Og selvom Karina anerkender vigtigheden i at alle er aktive og tager teten af og til, så er hun ikke ked af at gå forrest når der skal igangsættes nye initiativer – tværtimod.

– Ann og jeg tager tit teten når vi kolleger skal lave vores daglige elastiktræning, eller når vi skal ud og gå – men det er også fordi vi ved hvad der skal nås. Det kan være svært for en medarbejder at tage initiativet hvis der reelt ikke er tid til at lave gymnastik på det pågældende tidspunkt, siger Karina.

Mennesket det største aktiv i en virksomhed

For Ann har den øgede opmærksomhed på en sund arbejdsplads gjort at hun efter 35 år som fast ryger har kvittet smøgerne.

– Jeg vidste jo godt at det ikke var sundt for mig. Men jeg trængte til et spark bagi og noget professionel hjælp. Det fik jeg heldigvis fordi vores leder gav støtte og hjælp til en rygestop-konsulent, siger Ann.

Per Bo Christensen ser positivt på fremtiden ­– for selvom der naturligvis i perioder er travlt, skal der aldrig være for travlt til at sætte sine medarbejderes helbred først.

– Man skal være indforstået med at det koster nogle ressourcer både økonomisk og tidsmæssigt, men det er vejen frem. For det største aktiv man har, det er mennesker. Som jeg plejer at sige: Vi skal have det sjovt, og vi skal tjene penge; gerne begge ting samtidigt.