Her løber vi på gangene

Tekst: Mette Bender, journalist

Foto: Colourbox

Flere idrætstimer. Og mere bevægelse i alle andre timer. Bellahøj Skole er Danmark første idrætsskole, og både børn og forældre søger københavnerskolen hvor man må løbe på gangen og larme i aulaen.

– Vi elsker idræt. Og vi er gode til det. Det er klart, vi går jo på en idrætsskole. Vi gik faktisk videre i en stor turnering i høvdingebold for nylig.

Drengene i 5.y på Bellahøj Skole mangler ikke selvtillid når det kommer til sport. De har fem idrætstimer om ugen, hvor andre kun har to. Og de vil gerne have endnu mere. Mange af dem går på skolen fordi de bor i nærheden; andre fordi deres forældre har ønsket det.

De ligner alle andre almindelige, danske drenge. De hedder Jannik og Hamzah og alt muligt andet og er fulde af fut og godt humør efter lige at have spillet fodbold på banerne. Det specielle ved deres skoleliv er især at de ikke så ofte bliver bedt om at sidde stille i timerne.  De bliver faktisk ofte bedt om det modsatte. Deres dansklærer kan finde på at sætte dem til staveøvelser der foregår som en slags stafet.

– Så giver hun os en seddel med et ord. Det kan være ’lygtepæl’. Og så skal vi løbe hen og skrive de tre stavelser i ordet på en seddel der ligger ovre i den anden ende af klassen. Så løber vi tilbage og henter en ny seddel. Det er sjovere at lære at stave på den måde, forklarer en af drengene, og de andre nikker.

Fodbold i aulaen

Børnene på Bellahøj Skole modtager også ganske almindelig undervisning på stole og med tavle. Men hele kulturen er anderledes. Her må man nemlig gerne løbe på gangene. Sommetider skal man faktisk, men man skal også tage hensyn til andre og tænke på at nogen kan åbne en dør.

En god bred gang på skolen er afmærket med afstandsstreger for hver femte meter, og den bruger lærerne i undervisningen når det passer ind. Her kan man løbe om kap i idræt eller måle acceleration i fysik.

Før skolen blev en idrætsskole, måtte man ikke larme i aulaen. Nu er den lydisoleret og  ofte fuld af børn der spiller bordfodbold eller bordtennis. Gulvet er nyt, flot og velegnet til  idræt.

– Nogle gange har vi op til 100 børn i gang herinde med at lege og spille. Vi laver også turneringer. Det elsker de, fortæller skolens idrætsleder Morten Østergaard.

Han peger på scenen i aulaen og forklarer at der under den findes en oppustelig  soccerbane med bander og mål. Lige til at rulle ud og puste op så man kan spille kamp her i skolens store centrale rum, der altså ikke kun er til morgensang og afdæmpet  gruppearbejde.

Dejligt at svede

Drengene fra 5. y har altid ”et eller andet med idræt” til klassens morgensamling, fortæller de.

– Det er dejligt at svede lidt, og så har man det godt og rart i kroppen bagefter, siger en af dem.

De er den første årgang som er startet i børnehaveklasse på idrætsskole. Bellahøj Skole ændrede nemlig kursen i 2007.

– Skolen var også god før, men elevtallet var stærkt faldende, og andelen af tosprogede elever var vokset til over 50 procent. Nu ligger den på 20 procent, og det svarer til fordelingen i Brønshøj skoledistrikt. Antallet af elever er til gengæld fordoblet, fortæller Morten Østergaard.

Sygefraværet for både elever og lærere er desuden faldet drastisk.

– Men for mig er det allervigtigste at børnene virker glade og sunde. Jeg er sikker på at de også bliver klogere når bevægelse er en naturlig del af deres liv her hos os. Vores mål er frem for alt at give dem en god skolegang som giver dem lyst til at blive ved at være  fysisk aktive, også når de forlader os igen.

Bevægelig undervisning

Skolen har en særlig idrætslinje for børn der er meget optagede af deres sportsgren. De får ekstra træning, men det vigtige er faktisk det breddearbejde skolen laver med alle de i alt 700 elever, mener Morten Østergaard.

– Vi giver dem en aktiv skolegang. Ekstra idræt og bevægelig undervisning gør dem mere koncentrerede, motiverede og glade for at komme her. Vi kan sammenligne med gruppearbejde som var nyt engang, men som i dag er et helt indarbejdet element på alle danske skoler.

Bevægelse som en del af undervisningen er stadig ret nyt, men det rykker nu, mener idrætslederen.

– Frem for alt drejer det sig om vaner og holdninger som skal ændre sig hos os alle.

Interessen er der i hvert fald. Fra at være lukningstruet, er Bellahøj Skole nu svær at komme ind på hvis man ikke bor i distriktet.

Jannik fra 5.y siger det på denne enkle måde:

– Jeg kan rigtig godt lide min skole.

Lær med kroppen

Mange børn lærer bedre når de bevæger sig samtidig. Her er ideer til læring gennem bevægelse, som lærere, pædagoger, men også forældre kan tage i brug:

  • Kast kæmpeterninger af store papkasser med tal og regnetegn og øv hovedregning.
  • Tegn en lommeregner på et stort stykke pap og hink regnestykker og facit.
  • Mål hinandens arme og ben eller arealer i klasseværelset og øv geometri.
  • Stav ord ved at hoppe fra bogstav til bogstav på en voksdug med bogstaver.
  • Kast dart efter en plade som er inddelt efter typer af ord. Find på udsagnsord, tillægsord osv., alt efter hvilke felter I rammer med pilen.
  • Opfør historier for hinanden to og to. Den ene klæder sig ud, mimer og spiller. Den anden skriver historien ned, som han eller hun nu forstår fortællingen. Byt roller.
  • Form bogstaver med kroppen og lad de andre gætte bogstaverne. Stav ord for hinanden på denne måde.

Få fut i dit barn

Børn klarer sig bedre i skolen og blandt venner hvis de har styr på kroppen. Det får de ved at bruge kroppen, eksperimentere med den og få gode oplevelser som giver lyst til mere. Forældre hjælper ved at skabe rammer der inspirerer til at bevæge sig, og ved at inddrage børnene, for eksempel i køkkenet.

– Dagligdagen er fuld af muligheder for motorisk læring, siger børnefysioterapeut Charlotte Runge. Hun ejer rådgivningsvirksomheden Motorikcenter og rådgiver pædagoger, lærere og forældre i at styrke børns motorik.

– Det kræver tålmodighed og tid at lade børnene klare de små ting på egen hånd, men tiden er godt givet ud, for børnene bliver glade, og deres selvværd vokser.

Her følger Charlotte Runges 10 bedste råd til forældre:

  1. Gør det indbydende at lege og bevæge sig i jeres hjem.
  2. Lav et hjørne med en madras eller en hoppesofa, hvor man gerne må være vild.
  3. En krog i loftet er god at hænge ting i. Hæng en gynge, en hængekøje, et par ringe eller en bold i en snor i den.
  4. Inddrag børnene i madlavning, bagning og deres egen påklædning.
  5. Vælg tøj og sko til børnene som giver dem frihed til at bevæge sig.
  6. Tag til legepladser, boldbaner, strand og skov med børnene.
  7. Lad børnene eksperimentere og udforske når I er ude at opleve sammen.
  8. Lad børnene transportere sig til og fra institution på gåben, cykel eller løbehjul.
  9. Lad børnene afprøve forskellige idrætsgrene så de kan vælge noget de brænder for.
  10. Husk at I er rollemodeller for jeres børn. Vær selv aktive.

Artikler fra Krop+fysiks arkiv opdateres ikke.