Den allerførste cykeltur. Den flyvende fornemmelse når balance og bevægelser pludselig spiller rigtigt sammen. Den er for mange en barndomsoplevelse de aldrig glemmer. Derfor er det også en fryd at se øjeblikket gentaget når cykelfærdighederne gives videre til næste generation.
Cyklen giver børn adgang til sund og grøn transport resten af livet, men cyklen er meget mere end bare et praktisk transportmiddel i hverdagen.
Fysioterapeut Pauline Voss Romme, der har arbejdet med børns motorik og udvikling gennem de sidste 25 år, er ikke i tvivl: At cykle er noget helt særligt i forhold til alle mulige andre fysiske aktiviteter:
– Cykling er en meget krævende aktivitet, hvor balancen skal holdes, samtidig med at armenes og benenes bevægelser skal koordineres med hinanden. Oven i det skal barnet også forholde sig til omgivelserne. At cykle stimulerer hele barnet – kroppen, sanserne, selvtilliden og indlæringsevnen, siger hun.
Derfor giver det også god mening at begynde cykeltræningen tidligt.
Allerede fra toårsalderen er de fleste børn klar til at cykle på en trehjulet eller en løbecykel. Fra fire-femårsalderen kan mange børn lære at cykle på en tohjulet cykel. Når barnet har godt styr på cyklen, kan færdighederne prøves af i trafikken – dog i selskab med voksne indtil barnet er modent til at cykle på egen hånd som 10 – 12-årig.
– Kroppen lærer af erfaring, og jo tidligere man begynder, jo mere erfaring når man at samle. Når Caroline Wozniacki er en fantastisk tennisspiller, skyldes det i høj grad at hun er startet tidligt og har slået til tusindvis af bolde. Sådan er det også med cykling, forklarer Pauline Voss Romme.
Derfor er det en fejl hvis de voksne går for længe og venter på at børnene bliver klar til at lære at cykle.
– Færdighederne dumper jo ikke ned fra himlen. Det er helt omvendt at tro at motorikken udvikler sig selv. Kroppen lærer når den bliver brugt, understreger hun.
Af samme grund er det vigtigt at pædagoger og forældre ikke tager misforståede hensyn til børn der er forsigtige og ikke af sig selv kaster sig på cyklen.
– Der er selvfølgelig forskel på hvilke talenter vi er udstyrede med. Nogle finder lynhurtigt balancen, mens andre er mere usikre. Men de forsigtige børn bliver ikke trygge af at blive pakket ind. De bliver trygge når de voksne nænsomt hjælper dem med at overvinde angsten og lære nye ting. Det giver tryghed og selvtillid, siger Pauline Voss Romme, som ser et barns første cykeltur som en af barndommens første vigtige sejre.
Dansk Cyklist Forbund og TrygFonden står hvert år bag kampagnen ”Alle Børn
Cykler”, der sidste år motiverede 130.000 børn fra 0. – 10. klasse til at cykle til skole og huske cykelhjelmen når de cykler. I 2010 kører kampagnen fra 6. – 17. september. Tilmeldingen åbner i maj på hjemmesiden www.abc-abc.dk
Kongens efterfølger
Go’ gammel leg – nu på cykel! Du eller barnet kører forrest og bestemmer en snirklet rute den anden skal følge. Tilsæt sjove fagter, hvis barnet cykler godt. Legen giver god rumfornemmelse og orienteringsevne.
Pust sæbebobler og lad dem svæve i vinden. Barnet cykler rundt og fanger bobler med hånden eller kroppen. Legen giver øvelse i at orientere sig og styre – måske med én hånd.
Snup vandforstøveren til potteplanterne med ud og leg: Her skal barnet selvfølgelig prøve at undvige de våde pust! Legen lærer barnet at orientere sig og reagere på omgivelserne.
En rigtig drengeklassiker – men piger kan også være med: Find en god grussti. Hvem laver det længste bremsespor i tre forsøg? Barnet lærer at bremse – og ser at fart og bremselængde hører sammen.
Tegn en start- og en målstreg med 10-20 m imellem. Tag tid: Hvor langsomt kan I køre mellem stregerne? Det er god balancetræning!
Vil du lege flere lege? Eller læse mere om cykelleg? Legen
fortsætter på www.cykelleg.dk
Gode råd til cykeltræningen
Et barn kan færdes i trafikken når det kan:
Når I skal ud at cykle i trafikken:
Kilde: Dansk Cyklist Forbund |
…
OBS: Artikler fra Krop & Fysiks arkiv opdateres ikke
Artikler fra Krop+fysiks arkiv opdateres ikke.