Børn og træning

Vi voksne skelner mellem forskellige træningsformer, såsom fx styrke- og konditionstræning, og udfører målrettet træning for effektivitetens skyld. For børn giver det mest mening at koble det hele sammen. Målet er simpelthen sjov bevægelse med elementer af kondition, styrke, balance og koordination. Her kan du læse lidt om overvejelserne omkring de enkelte træningsformer i forhold til børnetræning.

Kredsløbstræning

Det er de færreste børn under 10 år der synes det er sjovt at løbe en tur. Løb i konstant tempo er et voksenmønster, og det giver ikke mening at presse det ned over hovedet på børn. Kontinuerligt fysisk arbejde er ikke særlig naturligt for børn, og de færreste evner at løbe en længere tur i et konstant tempo. For de fleste børn er det mere naturligt at løbe kort og hurtigt, og derefter at tage en pause. Og sjovt nok er det jo faktisk intervaltræning som er den mest effektive form for konditionstræning. Så hvis man vil løbe med ungerne, bør man bruge afbrudte, korte, men gerne intensive løb. Endvidere kan intervaltræning let designes så børn og voksne der løber i forskelligt tempo, faktisk træner sammen. Hvis man fx løber skiftevis 1 minut ’ud’ og 1 minut ’hjem’, mødes man hele tiden.

Styrketræning

Traditionelt har decideret styrketræning ikke været anbefalet til børn. Siden er man blevet opmærksom på at kontrolleret styrketræning med god teknik er relativt skånsomt sammenlignet med fx de hop, sprint, spark og hurtige retningsskift som ofte ses i børnesport. Især simple styrkeøvelser der er lette at kontrollere, er egnede til børn. Der skal være fokus på teknik og god udførelse af bevægelserne, og belastningerne skal holdes nede indtil teknikken mestres. For overraskende mange børn fungerer styrketræning ganske godt og virker motiverende, og styrkeprægede øvelser i fx en skov er altid sjove.

Koordination

Hvis man laver koordinations- og balancetræning med børn, må man som voksen være forberedt på at ens tålmodighed bliver testet (altså tålmodighed med egen utilstrækkelighed!). Børn er trænet i at lære nye bevægelser, og er de over en vis alder, vil man som voksen ofte komme til kort. Børn er hurtige til at lære ukendte og svære bevægelser, og selvom voksne kan have større muskelstyrke og udholdenhed, hjælper det ikke når man er hæmmet af dårlig stillingssans og begrænset evne til at finjustere bevægelser. Det kan være en stor oplevelse for et barn at mærke at det mestrer ting hurtigere end de voksne, så som voksen må man kaste sig ud i det og tage sine nederlag med oprejst pande!

Som nævnt giver det mest mening at kombinere de ovennævnte træningselementer når man laver aktiviteter for børn. Men med lidt fantasi kan man lægge fokus på de enkelte elementer når man udvælger øvelser, lege og aktiviteter, således at alle elementer bliver trænet. En skov, en strand, en park eller en legeplads er perfekte rammer for fælles børn- og voksenaktivitet, og med lidt fantasi er det faktisk muligt at lave god effektiv træning for både børn og voksne.

Fra 11-12-års-alderen begynder der at ske kropslige forandringer med børnene, og træningen kan med fordel specificeres lidt mere. Du kan læse mere i artiklen ”Børn og sport: Få det bedste ud af børnenes træning”.

Artikler fra Krop+fysiks arkiv opdateres ikke.