Det er ikke mange skuespillere der i løbet af deres karriere oplever at skulle genfinde en rolle efter ti års hi. Fra den 13. februar kan man igen se Birgitte Hjort Sørensen på skærmen som Katrine Fønsmark i fjerde sæson af Borgen på DR. Da hun under indspilningen af første scene ankom til det fiktive landsdækkende medie TV1, hvor hendes kollegaer sad om et rundbord, og hun fik øjenkontakt med Søren Malling, kom hun til at storsmile. For det hun troede var slut, startede nu på ny. Det var som at se sin familie igen efter mange år.
Rollen som den unge, ambitiøse nyhedsjournalist har nærmest betydet alt for Birgittes karriere. Under indspilningen af første sæson var hun næsten nyudklækket fra skuespillerskolen. Siden er der sket meget med både Katrine og Birgitte. Katrine er blevet nyhedschef for TV1 og har fået slebet kanterne en smule – mens Birgitte er blevet udfordret internationalt i film som Pitch Perfect 2 og HBO-serien Game of Thrones, er blevet mor til to og har fået mere ro i sit liv.
“Katrine Fønsmark minder meget om mig selv i både alder og temperament, så det har været naturligt for mig at finde tilbage i rollen, hvor vi begge er blevet ti år ældre.”
– Det har været meget vigtigt for mig at lade tvivlen og nuancerne være mere til stede hos hende i den nye sæson – ligesom jeg oplever den hos mig selv efter jeg er blevet ældre, fortæller Birgitte.
Noget af det første Birgitte lærte på teaterskolen, var at være bevidst om krop og sind, og hvordan de to ting hænger sammen. Alle mennesker har nogle ubevidste vaner som fx at lade fingrene glide gennem håret. De vaner skal du som skuespiller blive bevidst om.
– Du er nødt til at kunne lægge vanerne væk, så du har et neutralt udgangspunkt at bygge på. For ellers bliver alle karaktererne bare dig selv, forklarer Birgitte.
Hun fortæller at hun især nyder at nørde det man i fagsprog kalder maskearbejde. Kort fortalt handler det om at du gennem en ydre forandring kan skabe en indre forandring. Som da hun skulle spille Marie Krøyer og iført et stramt korset følte sig fanget og klaustrofobisk. Eller da hun var iført krigerkostume i Game of Thrones og følte sig kønsløs. Hun var blot en kriger, hvis krop var praktisk bygget til at forsvare og dræbe.
– For mig er der en stor frisættelse i maskearbejde, fordi det føles som om man ikke længere er sin egen krop. Mit bedste eksempel er da jeg i en revy skulle spille en konfirmand der skulle holde takketale for sin familie. Jeg havde svært ved at leve mig ind i rollen og kunne ikke få det til at fungere. Men så fik jeg en bøjle i munden, og helt automatisk blev jeg genert, jeg havde ikke lyst til at smile og pakkede min krop sammen. Jeg fandt ind til en barnlig sårbarhed. Det er der, når man finder helt ind til karakteren, at det er sjovt at være skuespiller.
For at kunne præstere mange timers filmoptagelser eller teaterforestillinger har Birgitte altid sørget for at holde sig i god form med yoga, løb og træning. Fx har hun af sin gode veninde Michelle Kristensen fået et træningsprogram som ikke kræver mere en 2 kvadratmeter gulvplads. Perfekt til hotelværelset når hun er på farten.
Fordi skuespil er så fysisk hårdt – især i teaterbranchen, er det meget normalt at have fysioterapeuter tilkoblet under en opgave.
– Den hårdeste opgave jeg har haft, var musicalen Chicago, hvor selve forestillingen nærmest var to en halv times dansetræning. Og nogle gange var der to forestillinger på en dag. Jeg tabte mig meget i den periode, men det var en sjov forestilling at lave, fortæller hun.
At Birgitte lever sig ind i sine roller med krop og sjæl, kom også til udtryk under indspilningen af Borgen. Da hun første gang læste beskrivelsen af Katrine Fønsmark, stod der: ”Træner for meget, spiser for lidt.” Ord der underbyggede det ambitiøse karaktertræk hos den unge journalist. Birgitte tog det mantra til sig – måske lidt for meget, erkender hun. Birgitte forsøgte at efterleve den intense træning for at matche Katrines ihærdighed. Det gav hende en følelse af at være beredt og kampklar – men på et tidspunkt også en skinnebensbetændelse. Så Birgitte måtte skrue ned for løberiet og erstatte det med spinning for en tid.
Efter at Borgen havde banet vejen, fik Birgitte mod på at rejse ud i verden og kaste sig ud i en bred palette af spændende internationale roller. Her blev hun mødt af de høje krav der er til kvinders udseende.
– I USA er der et stærkt skønhedsideal i skuespillerbranchen. Det påvirkede mig, og jeg tog det til mig. Fx var jeg meget striks med at skære kulhydrater fra, så jeg har spist mange småkedelige cæsarsalater uden dressing og brødcroutoner, siger Birgitte og fortæller om en episode som har gjort særligt indtryk på hende:
Under en kostumeprøvning til HBO-serien Vinyl følte Birgitte sig et øjeblik mere som dukke end som menneske. Kostumedesigneren kiggede hende ikke i øjnene på noget tidspunkt. Talte direkte til den kvinde som stod klar med målebåndet. Hen over hovedet på Birgitte. ”Du er nødt til at måle hende på alle leder og kanter, for jeg ved ikke hvad jeg har at arbejde med her,” lød ordene. Birgittes rolle var beskrevet som en fotomodel, så ordene sved.
– Det var sindssygt ubehageligt. Men den historie er heldigvis en af ekstremerne, fortæller hun.
I dag har Birgitte fået et helt nyt fokus på sin krop. Hun er mor til to – Karoline på 3 år og Frederikke på snart 2 år. Og når hun ser sine små piger tumle, lege og tonse rundt som små atleter, bliver det tydeligt for hende hvad formålet med kroppen er.
– Børn bekymrer sig ikke om hvordan de ser ud. Det er skønt at se dem bruge deres krop til at tilegne sig de færdigheder de skal.
“Mit fokus på mine piger har gjort at jeg i dag ikke længere underlægger mig skønhedsidealer på samme måde som da jeg var yngre.”
– Jeg tager pænt tøj og makeup på til premiere, men ellers er jeg bare mor. Jeg tænker også meget over at mine piger ikke skal lade sig påvirke af samme pres som jeg har mærket i min karriere. Kroppen skal ikke være en byrde – den er en gave, siger Birgitte.
De sidste fire år har træningen også været på standby, og der har mest været tid til lidt løb og gåture. Efter to kejsersnit har hendes krop været igennem en længere helingsproces.
– Det kommer nok igen en dag at jeg får overskud til at træne. Men der er også masser af træning i at have børn, siger Birgitte og smiler.
Hun er heller ikke lige så stringent med kulhydraterne længere.
– Jeg tænker mere over at det skal være dejligt at spise. Men jeg har også været heldig at min krop ikke har straffet mig hårdt for de relativt mange croissanter jeg har spist under graviditeterne, griner hun.
Livet som freelance skuespiller har budt på mange rejsedage og besvarelser af mails om natten. Men den livsstil harmonerer ikke så godt med familielivet. Derfor vil Birgitte videreuddanne sig for at have noget ved siden af skuespillet. Hvad det er, kan hun ikke udtale sig om endnu.
– Jeg glæder mig til at komme i gang med at lære noget nyt og vil nyde den tilføjelse til mit liv.
40 år gammel
Er særligt kendt fra Borgen og Bille Augusts film Marie Krøyer, men er også kendt i musical- og teaterverdenen.
I 2015 spillede hun kriger i den internationale HBO-serie Game of Thrones, og samme år medvirkede hun i dansefilmen Pitch Perfect 2.
Har døtrene Karoline på 3 år og Frederikke på snart 2 år sammen med tv-forfatter og producent Kristian Ladegaard Pedersen
Artikler fra Krop+fysiks arkiv opdateres ikke.