Ufokuserede elever, øredøvende larm og grædende børn. Det er dagligdag i mange skoleklasser i dagens Danmark, og det går både ud over elevernes indlæring og lærernes arbejdsmiljø. En del af løsningen er paradoksalt nok mere aktivitet i undervisningen, viser et nyt internationalt forskningsstudie. Fysisk aktivitet i klasseværelset kan nemlig øge elevernes evne til at fokusere på undervisningen, begrænse såkaldt ’off-task’-adfærd og dermed løfte elevernes indlæring – i god tråd med tidligere forskning, der bl.a. har vist at fysisk træning kan fremme børns kognition og faglige præstation.
Forskerne så på i alt 39 studier af helt almindelige elever i alderen fra 5 til 12 år. Der var stor variation mellem studierne og kvaliteten af dem. Alligevel var det muligt at drage en række konklusioner, nemlig:
Det nye studie viser desuden at den øgede fysiske aktivitet i undervisningen kan have en afsmittende effekt på hvor aktive børnene er i deres fritid. Det vil være en tiltrængt effekt herhjemme, idet danske børn er alt for inaktive. Færre end hver femte 11-årige lever op til WHO’s guideline om at bevæge sig med moderat intensitet i mindst en time om dagen, og andelen der lever op til guidelinen, falder jo ældre eleverne bliver.
Der er dermed mange gode grunde til at tænke bevægelse ind i undervisningen. Det kan man gøre på flere måder – i det aktuelle forskningsstudie skelnes mellem tre former for fysisk aktivitet i klasseværelset:
Aktive pauser, hvor eleverne er fysisk aktive i korte perioder uden fagligt indhold. Det kan fx være at eleverne laver jumpsquats ved deres plads eller går udenfor og sjipper i en afgrænset periode.
Aktive pauser med fagligt indhold, hvor eleverne er fysisk aktive, men med et vist fagligt indhold. Fx leger børnene sanglege med forskellige forudbestemte bevægelser/aktiviteter.
Aktiv undervisning, hvor den fysiske aktivitet er en integreret del af undervisningen. Fx at mindre børn skal stave et ord ved at samle bogstaver der er fordelt i klasseværelset.
Kilde: Fysio.dk. Studiet er et systematisk review og metastudie og er publiceret i International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity
Artikler fra Krop+fysiks arkiv opdateres ikke.