Spinning

Tekst: Marianne Nørup, fysioterapeut

Foto : colourbox

Indendørs cykling er effektiv konditionstræning – helt uafhængigt af sol og vind og vejrforhold som sådan. Og så er spinning velegnet til stort set alle – ikke kun de allerede veltrænede.

Du risikerer hverken at få solen i øjnene eller blive overrasket af en byge eller en punktering. Til gengæld er det så som så med den friske luft!

Her i vintermånederne kan det være svært at komme udenfor og få pulsen i vejret. Og for mange af os bliver det bare ikke til noget hvis vi selv skal hoppe på en motionscykel eller et løbebånd for at holde konditionen ved lige. Heldigvis har fitnessbranchen efterhånden skabt adskillige andre muligheder for at få pulsen i vejret. Et af de mest populære tilbud, som efterhånden er standard i ethvert fitnesscenter, er spinning.

Mange formål

Spinning er kredsløbstræning hvor man træner på specialbyggede kondicykler. Træningen foregår som regel på hold, hvor en instruktør styrer slagets gang. Man cykler i takt til musik, men det smarte ved træningsformen er at hver deltager selv kan styre sin belastning og dermed hvor hårdt han eller hun træner. Det betyder også at øvede og nybegyndere kan køre på samme hold, det er blot et spørgsmål om at gøre modstanden på hjulet tungere eller lettere.

Typisk vil træningen simulere forskellige former for terrænkørsler og situationer som man kender fra udendørs cykelløb (fx bjergkørsel, sprint og intervaltræning), og dermed egner træningen sig godt som supplerende træning for cykelmotionister og -entusiaster. Men også til dem der netop IKKE har lyst til at hoppe på en racercykel og indtage landevejene, men som alligevel gerne vil have de mange fordele ved at cykeltræne. Spinning benyttes også som supplerende træning af eksempelvis fodbold-, håndbold- og ishockeyspillere.

Gør det ordentligt!

Der udbydes forskellige typer spinninghold, som har et utal af navne. Det vigtigste er dog i første omgang at finde det rette niveau – begynder, let-øvet eller øvet. Sørg altid for at starte med en begyndertime, da du her bl.a. lærer om cyklens funktion og indstilling og om korrekt kørestilling. Det er nemlig væsentlige punkter at få på det rene. For selvom spinning er særdeles effektiv træning for ikke mindst kondition og benmuskler, og selvom det er skånsom træning for knæene i forhold til fx løb, så kan der opstå gener eller skader når man træner på cyklerne. Den meget foroverbøjede siddestilling på cyklerne kan belaste ryggen og nakken, ligesom knæene kan overbelastes hvis teknik eller cykelindstilling ikke fungerer. Det gælder derfor om fra begyndelsen at indstille cyklen korrekt og lære en hensigtsmæssig kørestilling. Få hjælp hos din instruktør – og læs evt. artiklen ”Spinning – også for motionister” her på hjemmesiden.

Sved og techno

Ikke uden grund bliver spinning ofte forbundet med høj technomusik der dunker ud fra højtalerne, og et drivende fugtigt lokale hvor deltagerne bogstaveligt talt befinder sig midt i store pytter af sved.

Heldigvis er spinning ved at være så populært at mange fitnesscentre også har oprettet hold for dem der ønsker anderledes musik og et andet set-up. Spørg i dit træningscenter efter niveau, musik og målgruppe for de enkelte hold.

Desuden er udluftningen mange steder blevet forbedret – som en klar nødvendighed af at samle en masse hårdarbejdende mennesker på meget lidt plads.

Med andre ord burde det være muligt at finde et hold der passer netop dit temperament.

Spinning-udstyr
Et par spinningsko er som regel nødvendige pga. pedalernes konstruktion. De kan sædvanligvis lejes billigt i fitnesscentret. Køber du selv, så undersøg på forhånd hvilket kliksystem der bruges på cyklerne.

Klæd dig på i svede-egnet tøj. Korte eller halvlange bukser der er ikke kan sætte sig fast i pedalerne, er bedst. Som i al anden cykling kan man blive øm i skridtet – og her er de særlige cykelbukser med indlæg en god hjælp.

Mange har glæde af at benytte pulsur når de spinner, så de kan følge med i hvor meget de yder.

En stor vandflaske eller to er alfa og omega – sammen med et håndklæde til at håndtere sveden.

Artikler fra Krop+fysiks arkiv opdateres ikke.

Klinikker i nærheden af dig