Sådan undgår du at blive svedig efter cykelturen

Af: Morten Zacho er cand. scient. og studielektor på Institut for Idræt og Biomekanik på Syddansk Universitet 

Foto: Scanpix/Iris

Nu behøver du ikke lade cyklen stå fordi du er bange for at ankomme sveddryppende til arbejdet. Løsningen får du nemlig her.

Mange danskere cykler til arbejde, men der er stadig en del der afholder sig fra det fordi de ikke kan lide at møde svedige frem på jobbet. Sveden efter turen kan imidlertid nemt undgås med nogle enkle fif:

  • Det er naturligt at fryse lidt på den første del af turen, så klæd dig ikke for varmt på. Tøjet skal passe til turen som helhed og ikke de første 5 minutter.
  • Klæd dig på med tøj der giver mulighed for fleksibel luftgennemstrømning. Især er det vigtigt at du kan åbne op ved ærmegab og hals. Brug evt. en let vindjakke som kan tages af, men tænk også på luft omkring benene. Ikke-åndbare regnbukser er den sikre vej til dampbad!
  • Få tasken væk fra ryggen og ned på bagagebæreren. En rygsæk eller skuldertaske lukker totalt for luftgennemstrømningen på store områder omkring skuldre og ryg. Det fører uvægerligt til at man bliver gennemblødt af sved.
  • Og her kommer så det vigtigste trick: De sidste 5 minutter af turen skal køres med et minimum af anstrengelse og maksimal luftafkøling til kroppen. Du kan sagtens kompensere for den langsomme afslutning ved at køre hele den forudgående del af turen i et højere tempo.

Og her er så forklaringen

I hvile har vi en kropstemperatur på ca. 37 grader. Når vi arbejder fysisk, stiger kroppens temperatur til fx 38 grader (afhængigt af hvor hårdt vi arbejder), fordi kroppen simpelthen arbejder bedre ved den højere temperatur. Stigningen i temperatur sker altså fordi kroppen selv “vælger” det – og ikke fordi kroppen ikke kan slippe af med varmen.

Cykelturens cyklus vil se således ud:

A. Når kroppen skal øge sin temperatur fra 37 til 38 grader, gør den hvad den kan for at holde på varmen. Det er derfor vi føler at vi fryser på den første del af turen. Kroppen opfører sig som om den mangler varme.

B. På den midterste del af turen skal varmeregnskabet blot vedligeholdes. Temperaturen er nu på 38 grader, og kroppen afgiver kun den overskydende varme – hvilket normalt ikke er et problem på cykel på grund af fart-vinden.

C. Når turen er slut, sker der imidlertid det modsatte. Temperauren skal nu sænkes fra 38 til 37 grader. Hvis du er stået af cyklen, har du ikke længere fart-vinden, og selv om du tager dit overtøj af og har fået pulsen ned, vil du begynde at svede. Kroppen har simpelthen 1 grad for meget, som den bare vil af med. Og uden vind foregår afkølingen primært ved at vi sveder.

Hvis du derimod kører let og åbner ekstra op for tøjet de sidste 5 minutter, så vil kroppen allerede her gå i gang med at sænke temperaturen fra 38 til lidt over 37 grader. Da du stadig har fart-vind, kan dette foregå uden sved. Den smule overskudsvarme der er tilbage når du stopper helt, vil som regel ikke være et problem.

(NB – hvis din tur er over 30 minutter, skal du snarere afsætte 5-10 minutter til aktiv køling).

Så der er ingen undskyldninger – tag cyklen!


Så er det nu: Tag cyklen! Selv en kort cykeltur gør dig sundere!

Cykler du blot mindst en kilometer til og fra arbejde, mindsker du risikoen for overvægt, højt blodtryk, højt kolesteroltal og forstadier til diabetes. Cykling mindsker også risikoen for at udvikle hjertesygdom.

Og så er der alt det andet: Tager du cyklen frem for bilen, forbedrer det luftkvaliteten og mindsker klimaændringerne, afhjælper trafikpropper, mindsker sliddet på vejene og gavner samfundsøkonomien.

Klinikker i nærheden af dig