Når musikken motiverer

Af: Thomas la Cour | Din Journalist

Foto: Scanpix/Iris

Musik og træning har en tendens til at blive et enten eller: Enten er man til dunkende rytmer i ørerne under løbeturen, eller også foretrækker man fuglenes sang. Men der er mange flere nuancer i musik og træning.

I træningslokalet, på cyklen, på løbeturen i skoven. Teknologien har gjort det meget lettere at have musikken med overalt. Med streaming har du alverdens musik lige ved hånden. Nutidig popmusik, Mozart, rock ’n’ roll fra 50’erne, disco fra 70’erne, country, soul, dødsmetal. Alt er inden for rækkevidde på din mobiltelefon.

Det giver flere muligheder for at bruge musikken i træningen. Uanset om du går, løber, cykler eller dyrker motion indendørs, kan musik gøre en positiv forskel i din træning.

Når musikken giver mere energi

Hvis du har prøvet at træne hårdt til musik, vil du sikkert også have oplevet at den helt rette sang har fået dig til at præstere lidt mere end du formentlig havde magtet uden. Måske kom du lige op over den stejle bakke, hvor du ellers plejer at give op.

Kjeld Fredens er hjerneforsker og adjungeret professor ved Aalborg Universitet. Han har studeret musik og bevægelse indgående, og han har en forklaring på hvorfor det forholder sig sådan:

– Musikken er det der på samme tid aktiverer de fleste områder i vore hjerne. Hvis man kan finde musik der lige præcis passer til ens løberytme eller vejrtrækning, kan musikken gå ind og levere en puls, som synkroniseres med kroppens puls, og vikarierer for vores bevidsthed. Det kan virke anstrengende at tænke på sit åndedrag og rytme hele tiden, så her kan musikken være en hjælp, siger han til DGI-magasinet Udspil.

Flytter fokus

Musikken kan altså give dig et overskud i pressede situationer. Men den kan også få fokus væk fra de ømme ben og den udmattende vejrtrækning. Når du fokuserer på musikken og de følelser den udløser, glemmer du for en stund hvor hårdt du har det. Og det kan være det skifte i fokus der får dig over et krisepunkt i din træning.

Dr. Costas Karageorghis fra Brunel University i London har forsket i hvordan musik kan øge motivationen under motion. Han testede forsøgspersoner på kondicykler. Forsøget viste et gennemsnitligt 7,4 procent lavere iltforbrug når der blev cyklet til synkron musik end når det var asynkron musik. Det var altså en måling af forskellen på at bruge musik der passede til forsøgspersonernes tråd, og musik der ikke passede i rytmen.

Hans konklusioner blev blandt andet at:

  • Musikken får idrætsudøverens opmærksomhed til at flytte sig og overdøve oplevelsen af træthed og udmattelse.
  • Ved valg af den rette musik kan idrætsudøvere præstere op til 20 pct. mere.
  • Musikken har stor betydning for idrætsudøverens humør og kan bruges til at stimulere, berolige og motivere.

Lyrik kan være lige så virksomt

Men det er ikke kun rytmikken der har en betydning. Lyrikken kan betyde mindst lige så meget. Hvis du lytter til tekster der rører noget i dig, kan det også øge din præstationsevne. Det kan være noget der får dig til at grine, noget der bevæger dig – eller det kan være noget der gør dig indigneret, måske ligefrem vred. Måske kan en gammel asynkron protestsang af Bob Dylan sparke mere til dine præstationsevne end et hårdtpumpet, synkront technohit. Det er helt individuelt, og det kan skifte fra dag til dag.

Så hvis du vil i gang med at bruge musik i træningen, kan du blot lave en playliste med din favoritmusik. Find ud af hvad der virker, og hvad der er knap så godt. Måske er det vigtigt for dig at træne med synkron musik, eller måske træner du bedst til musik der sætter gang i den indre biograf. Musik med minder. Musik der sparker til dit følelsesregister. Måske musik med høj intensitet? Måske et mix af flere ting? Prøv dig frem.

Find sangene med den rette rytme

Du kan læse meget mere på hjemmesiden idraetsmusik.dk. Her kan du blive klogere på emnet og få hjælp til at finde musik med det rette tempo til din aktivitet. For det behøver slet ikke være ny, elektronisk musik der giver det rette tempo til eksempelvis løb. Du kan finde musik inden for alle genrer, der matcher den BMP (beats per minute) du har brug for. På hjemmesiden kan du få hjælp til at finde de sange blandt dine egne favoritter der egner sig bedst som underlægning til dine fysiske udfoldelser.

Og vigtigst af alt: Skru aldrig mere op end du kan høre en cykelklokke, et råb eller en bil, hvis du træner udendørs.

Klinikker i nærheden af dig