I en kajak kan du få det hele på én gang!

Freja Fredsted Dumont, journalistpraktikant, og Marianne Nørup, fysioterapeut

Foto: Scanpix/Iris

Motion. Frisk luft. Naturoplevelser. Samvær. I en kajak kan du få det hele på én gang! Kajak et godt bud på en hyggelig aktivitet som alle kan være med til. Og oven i naturoplevelsen og den friske luft får du trænet skuldre, ryg og mavemuskler intensivt når du ror kajak.

Har du lyst til en ny måde at få motion på, som også kan give dig naturoplevelser og ro i sjælen?

Så er kajak et oplagt bud, og det har flere og flere tilsyneladende fået øjnene op for.

– Kajakroning er ren terapi. Det er super nemt at lære, passer til alle aldersgrupper, og man kommer helt tæt på naturen – og hinanden ikke mindst, siger Carsten Nørgaard, ejer af Mariagerfjord Kajak i Hobro, som oplever en stigende interesse for kajaksejlads.

Terapi for krop og sjæl

Naturen er en stor del af oplevelsen.

– Det er vigtigt at man ikke bare tonser derudaf, men også udforsker vandkanten og alt det dyreliv der eksisterer der. Man bliver mødt af en helt anden verden når man sidder på niveau med vandoverfladen og fx studerer de små fugle der lever i sivet langs kysten, siger Carsten Nørgaard, der både tager sine kunder med på fyraftenstur i solnedgangen og på længere heldagseventyr, hvor jungleagtige trækroner mødes over åen, eller små strømfald skal besejres.

Kom sikkert i gang

Selvom kajak umiddelbart er let at gå til, og hav, sø eller å måske ser fredelige ud, så er vand også et potentielt farligt element som man altid bør have respekt for. Du bør aldrig som uerfaren kajakroer begive dig ud på egen hånd. I de fleste kajakklubber inkluderer kontingentet både begynder-instruktion, prøve og fri afbenyttelse af klubbens materiale. På den måde bliver du indført i kajakroningen på en sikker og forsvarlig måde, og kan desuden afprøve klubbens både inden du evt. selv skal have den store pung op af lommen.

Find den nærmeste kajakklub på www.kano-kajak.dk

Find den nærmeste kajakrute på Udinaturen.dk; Ruter og motion; kajakruter


Fysioterapeutens kommentarer

Hele kroppen arbejder med når du fører pagajen gennem vandet. Det er én af mange faktorer der gør kajakroning til god motion. Det er nemlig ikke kun armene vi bruger når vi skubber kajakken gennem vandet. En god stabil kropsmidte, dvs. velfungerende ryg- og mavemuskler, er afgørende, ligesom din balance udfordres og trænes. Frisk luft, naturoplevelser og det evt. sociale element giver desuden en masse til den mentale sundhed.

Få teknikken helt på plads, så du ikke udvikler overbelastningsskader – en god instruktør er vigtig. Det gælder både padle-bevægelserne i skulderled, arme og håndled, og rotationen omkring ryggen. Start roligt ud, og trap forsigtigt træningen op. De færreste af os er vant til at arbejde så intensivt med arme og skuldre. Når du har godt fat i teknikken, kan du sætte mere fart og distance på – og dermed også udfordre din kondition.

Alt i alt er kajaksejlads fremragende motion og træning, men husk at variere med anden træning, som involverer vægtbæring og brug af benmusklerne, fx løb.

Klinikker i nærheden af dig