Gigtpiller efter træning eller skade. Skal/skal ikke?

Af: Leif Skive

Jeg synes det er meget forvirrende når man det ene øjeblik hører at man helst skal tage gigtmidler (også kaldet NSAID – fx Ibuprofen/Ipren, red.) når man har smerter efter træning eller har fået en skade, for så det næste øjeblik at få at vide at det må man endelig ikke – det er skadeligt. Hvad er op og ned i den sag?

Hilsen Mona H


Jeg kan godt forstå at du er forvirret. Der er nemlig ikke et helt entydigt svar på spørgsmålet. Men før jeg svarer på dit spørgsmål, vil jeg godt slå fast at hverken NSAID eller paracetamol (Panodil/Pamol) skal anvendes ved almindelig ømhed/smerter efter træning. Hvis der er behov for smertestillende i den situation, har du taget for hårdt fat! Det er OK med træningsømhed, men ikke smerter der for alvor hæmmer almindelig aktivitet.

Når vi taler om skader eller svær overbelastning, kan NSAID komme på tale. Det virker ved at hæmme den ”inflammatoriske proces” – dvs. den irritationstilstand med bl.a. hævelse, som opstår når kroppen forsøger at reparere skaden. Hævelsen kan bestå af en regulær blødning samt vævsvæske, som bidrager med de bestanddele der skal reparere skaden. Inflammationen er derfor et positivt led i helingsprocessen, men hævelsen kan nogle gange blive så stor eller vedvarende at den mere hæmmer end gavner. I de tilfælde vil NSAID kunne hjælpe. NSAID har nogenlunde samme smertestillende virkning som paracetamol, men har altså derudover en hæmmende effekt på hævelsen.
Heraf kan man som en hovedregel udlede at hvis du ”kun” har smerter, er paracetamol at foretrække (eller endnu bedre: medicinfri smertelindring som fx isbehandling), mens NSAID kan være indiceret ved større hævelser eller langvarig smertetilstand.
Husk også at køling og kompression kan begrænse en hævelse efter en skade.
Årsagen til at man er lidt tilbageholdende med NSAID, er et mere alvorligt bivirkningsmønster end ved paracetamol. Derfor er det en god ide at rådføre sig med lægen hvis man påtænker at bruge NSAID i mere end få dage.

Og endelig: Smerte er et signal om at det smertende område har brug for ro for at kunne hele og for at undgå yderligere skade. Brug derfor aldrig smertelindrende medicin for at kunne gennemføre en træning eller konkurrence.

Med venlig hilsen Leif Skive

Artikler fra Krop+fysiks arkiv opdateres ikke.

Klinikker i nærheden af dig