Fuldkorn er guldkorn - Krop+Fysik

Fuldkorn er guldkorn

Af: Lisa Christiansen er cand.scient. i human ernæring og ansat i Sundhedscenter Tårnby

Foto: Scanpix/Iris

Det gavner din fordøjelse, forebygger tarmkræft og gør det nemmere at holde vægten. Og så smager det dejligt. Tag endelig for dig af fuldkorn!

Vælg fuldkorn! Sådan lyder et af de 10 kostråd som skal hjælpe danskerne til at få sundere kostvaner. Og der er god grund til at lytte til dette kostråd, for fuldkorn indeholder kostfibre, vitaminer og mineraler der gavner din sundhed. Derudover er fuldkorn godt for fordøjelsen, forebygger livsstilssygdomme, og ny forskning kan nu fastslå at et dagligt indtag af fuldkorn også mindsker risikoen for at udvikle tarmkræft.

Fuldkorn forebygger tarmkræft

I en ny rapport, som samler international forskning, slår forskerne fast at indtaget af fuldkorn kan mindske risikoen for at få tarmkræft, som er en af de hyppigst forekommende kræftformer i Danmark. I Kræftens Bekæmpelses store befolkningsundersøgelse ’Kost, kræft og helbred’ var konklusionen at man kan mindske risikoen for at udvikle tarmkræft med 17 % for hver 48 gram ekstra fuldkorn der spises om dagen. De 48 gram fuldkorn kan du få ved at spise en portion havregrød på ca. 50 g eller en skive rugbrød og en fuldkorns-burgerbolle. Der skal altså kun små ændringer til for at gavne din sundhed.

Andre velkendte måder at forebygge tarmkræft på er at være fysisk aktiv og bevare normalvægten. Og i forhold til at bevare normalvægten har fuldkorn også hér vist at have en positiv effekt.

Fuldkorn gavner din vægt

En af grundene til at fuldkornsprodukter er gavnlige for sundheden, er at de mindsker risikoen for at blive overvægtig. En ny undersøgelse fra DTU Fødevareinstituttet viser at overvægtige personer som bytter deres hvide brød, ris og pasta ud med fuldkornsvarianter, spiser mindre og taber sig. Fuldkornsprodukter giver en bedre mæthedsfornemmelse, hvilket formentlig var det der gjorde at deltagerne i undersøgelsen spiste mindre, og derved oplevede et vægttab. Den øgede mæthedsfølelse kan skyldes at fuldkorn indeholder kostfibre. Kostfibre er desuden godt for fordøjelsen, idet de ikke nedbrydes i tyndtarmen og derfor fortsætter ufordøjet gennem tyktarmen, hvilket er med til at opretholde en sund tarmflora.

Fuldkorns gavnlige effekt på vægten kan derfor også være en af årsagerne til at fuldkorn mindsker risikoen for at udvikle type 2-diabetes og hjerte-kar-sygdomme.

Det er derfor på alle måder en god idé at gå efter fuldkornsprodukter når der købes ind – det hjælper dig til at passe på vægten og mindsker din risiko for at udvikle livsstilssygdomme.

Klinikker i nærheden af dig